Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1: Trojčata z Kolína

Tagy:  TPCA, Kolín, Toyota, Peugeot, Citroën, PSA, export, ČR

Sponzorované odkazy:

Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1: Trojčata z Kolína

V kolínské automobilce TPCA se vyrábí malé vozy pro celý svět. Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107, to jsou „trojčata“ ryze české výroby určená pro městský provoz. V ČR ale nemají lehkou pozici…

Jaké jsou jednotlivé modely a jak jsou oblíbené? Toyota Aygo je sice z celé trojice nejméně prodávaný na českém trhu, v Německu je však s přehledem nejoblíbenější. Spolu s Citroënem C1 a Peugeotem 107, které jsou zase oblíbenějšími ve Francii, je součástí projektu B-Zero, který byl představen v roce 2005 a zaměřuje se na výrobu osobních aut do městského provozu. V tom roce se také začaly všechny vozy vyrábět a vyrábí se dodnes, jen v roce 2008 prošly všechny tři modely faceliftem. Co se týká počtu vyrobených vozů, mají to tito tři „drobečci“ roční produkci 300 000 kusů (tedy každých 70 vteřin nový vůz) rozdělenou přesně na třetiny. Většina z vyrobených aut jde na export. Podle TPCA je to 99 %. Čtyři pětiny aut se prý prodají ve Francii, Německu, Velké Británii, Itálii a Nizozemí.

Na konci roku 2008 vyrobila TPCA miliontý vůz a to byl důvod nejen k oslavám, ale také k fotce všech tří "sourozenců: Zleva Peugeot, Citroën a Toyota. Foto: www.tpca.czNa konci roku 2008 vyrobila TPCA miliontý vůz a to byl důvod nejen k oslavám, ale také k fotce všech tří "sourozenců: Zleva Peugeot, Citroën a Toyota. Foto: www.tpca.cz

Nejsou stejné, jen podobné…

Všechny tři vozy vznikly na stejných konstrukčních a designových základech, rozhodně se ale nejedná o stejné vozy. Mýtus, který koluje mezi motoristickou veřejností praví, že se vyrobí auto a pak se rozhodne, jestli se mu dá na přední masku logo Toyota, Peugeot nebo Citroën. To je ale prý hloupost. „Nesouhlasím,“ říká Radek Kňava z tiskového oddělení TPCA a vysvětluje: „Vyrábíme dle objednávek konkrétních zákazníků. Již objednávka, podle které oddělení řízení výroby sestavuje výrobní plán, říká, jaký model budeme vyrábět. Různé modely mají různou úroveň výbavy, mají své specifické barvy, interiér. Opravdu nejde o stejné vozy. Ale podobné…“

V posledních letech roste obliba velký vozů, tzv. SUV. Nemůže to být v budoucnu důvod pro změnu výroby v TPCA? „SUV jsou oblíbené v ČR, ale naše produkce je zaměřena na velké aglomerace Evropy a tam jsou SUV velmi nepraktické,“ říká Kňava a dodává, že by bylo možné výrobní linky modifikovat, ale výrobní program TPCA i nadále počítá s výrobou kvalitních malých a šetrných vozů pro Evropu.

Výroba aut je v dnešní době z většiny automatizovaná… Foto: www.tpca.czVýroba aut je v dnešní době z většiny automatizovaná… Foto: www.tpca.cz
…nicméně lidská práce má stále své místo. Foto: www.tpca.cz…nicméně lidská práce má stále své místo. Foto: www.tpca.cz

Konkurencí Citigo a Up!

Malé vozy však nemají v Česku snadnou pozici, tradičně silný je domácí výrobce Škoda s ani ne rok starým modelem Citigo, nedávno do hry vstoupil také koncernový VW s modelem příznačně nazvaným Up! Co však všem těmto vozům chybí a do města by určitě bylo vhodné, je pohon na elektřinu. U VW se o něm výhledově uvažuje, Citigo se vyrábí alespoň s pohonem na CNG. Není to sice ideální, emise jsou však několikanásobně nižší než u konvenčních motorů. Navíc je provozování tohoto vozu finančně výhodnější.

Nicméně Citroën (C-Zero) i Peugeot (iOn) už elektromobil v nabídce mají, Toyota zase sází na hybridní pohon ve voze Prius. Tyto vozy s alternativním pohonem však zatím prohrávají cenou a problémem jsou i těžké baterie. Auta z Kolína se nabízí s maloobjemovými pohonnými jednotkami a tyto motory na benzin nebo na diesel nejsou kdovíjak žíznivé, takže ekonomicky založení motoristé možná mohou začít uvažovat o novém voze.

Článek Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1: Trojčata z Kolína byl publikován 19. září 2012 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...