Scania: Nákladní vozy s dlouhou tradicí

Tagy:  Scania, nákladní vůz, kamion, autobus, historie, Švédsko, Saab

Sponzorované odkazy:

Scania: Nákladní vozy s dlouhou tradicí

Původem švédská značka Scania vyrábí těžká nákladní vozidla, autobusy, autokary, průmyslové a lodní motory. Její historie je dlouhá a tak nebude od věci připomenout si, co vše značka zažila během více než 120 let své historie

Historie značky Scania sahá až do 19. století, tedy do „automobilového pravěku“. Byla totiž ve městě Södertälje založena již v roce 1891 a tehdy vyráběla železniční vagóny. Tedy, nebyla to ještě Scania, ale značka Vabis, což byla zkratka dlouhého názvu Vagnfabriksak­tiebolaget i Södertälje (švédsky „Továrna na vagony v Södertälje“). Nicméně netrvalo dlouho a společnost začala vyrábět nejen nákladní, ale i osobní vozidla.

V roce 1990 pak byla v městě Malmö v oblasti Skåne založena další společnost, Maskinfabriksak­tiebolaget Scania, což mělo znamenat „Továrna na stroje ve Skåne“. Ačkoliv se zprvu jednalo o výrobu jízdních kol, brzy byla zahájena výroba osobních i nákladních aut. Aby byly Vabis a Scania konkurenceschop­nější v Evropě, došlo v roce 1911 ke sloučení.

Úspěšné dvacáté století

Výroba nákladních automobilů (první byl vyroben v roce 1902), osobních vozidel i autobusů pokračovala nadále v Malmö i Södertälje. Značka Scania-Vabis se stávala stále významnějším hráčem a v roce 1935 se stala generálním zástupcem společnosti Volkswagen ve Švédsku. Právě Volkswagen se o více než sedmdesát let později, v roce 2008, stal většinovým vlastníkem společnosti.

Ale zpět do historie, v roce 1936 byl představen první vlastní motor na naftu. Jednofázový dieselový motor byl i ve voze Royal představeném v roce 1939. Zásadnější ale bylo, že tento automobil využíval standardizované součásti společnosti. „Tím byl dán základ modulárnímu systému společnosti Scania,“ přípomíná výrobce. Další vývoj trochu zbrzdila válka, v roce 1949 pak společnost Scania-Vabis představila dieselový motor s přímým vstřikováním. Ten díky své dlouhé životnosti získal označení „motor na 400 000 kilometrů“.

Expanze a přes milion vyrobených aut

Ve Švédsku se dařilo, ale bylo třeba zaměřit se na Evropu. V padesátých letech tak bylo zahájeno budování prodejní a servisní sítě Scania-Vabis po starém kontinentu a v roce 1957 byla zahájena výroba nákladních vozidel i v Brazílii. Stoupající zájem o automobily si v šedesátých letech vyžádal otevření dalších výrobních závodů ve Švédsku – továrny na autobusy v Katrineholmu a továrny na kabiny v Oskarshamnu. Vznikl také montážní závod ve Zwolle v Nizozemsku. Další továrny pak byly otevřeny v městě Tucuman v Argentině (1876) a Angers ve Francii (1992).

Zatímco se společnost rozšiřovala po celé Evropě, vývojáři usilovně pracovali a v roce 1969 byl představen nový motor V8 s objemem 14 litrů. S výkonem 350 koní se jednalo o nejvýkonnější motor pro nákladní vozidla v Evropě. Tentýž rok se společnost Scania-Vabis sloučila se švédským výrobcem letadel a automobilů, společností Saab, čímž vznikla společnost Saab-Scania. Toto partnerství trvalo dlouhá desetiletí, až roku 1995 se Scania opět stala samostatnou společností.

Důvod k oslavám přišel v roce 2000, když byl vyroben miliontý nákladní vůz Scania. Na tomto výsledku se podílelo 11 továren v pěti zemích světa. Vývoj však pokračuje a tak byl v roce 2007 představen nízkopodlažní hybridní etanolový městský autobus.

Konkurenci pro Scanii představují kamiony DAF, Iveco, Renault, MAN, Mercedes, Ginaf nebo rovněž severské Volvo. Mezi autobusy si pak velký kus z prodeje ukusuje domácí SOR.

Článek Scania: Nákladní vozy s dlouhou tradicí byl publikován 4. října 2013 v 00.00 v rubrice Značky aut. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...