10 let povinného využívání dětských autosedaček

Tagy:  autosedačky, bezpečnost, stavby, polystyren, ISOFIX, globální standard

Sponzorované odkazy:

10 let povinného využívání dětských autosedaček

Již deset let jsou v Česku povinné autosedačky pro děti. Jejich využití velmi výrazně napomohlo eliminaci úrazů při nehodách vozidel v silničním provozu.

Po deseti letech povinného využívání dětských autosedaček v České republice je jasné, že značně napomáhají při ochraně života dětských spolujezdců. Dokládají to statistiky, z nichž vyplývá, že úrazy i úmrtí dětí jako spolujezdců má v ČR dlouhodobě sestupný trend.

A i podle odborníků v resortu dopravy a sdružení EPS ČR, autosedačky snižují riziko úrazů a úmrtí až sedmkrát, což je mimo jiné dáno konstrukcí autosedaček. Ty jsou pevné, ale přitom z lehkých materiálů, jímž je pěnový polystyren (EPS) s unikátními vlastnostmi. Zajímavou perličkou je, že každým rokem se v ČR při výrobě dětských autosedaček spotřebuje tolik polystyrenu, že by zaplnil celé 3 kamiony.

Proč jsou autosedačky pevné a přitom lehké?

Dětské autosedačky se neustále vyvíjejí v čase a ty současné se nedají srovnávat s prvními modely z roku 1962. Změnilo se nejen konstrukční řešení, ale i samotný způsob uchycení ve voze, a narostly značně i požadavky na bezpečnost autosedaček.

Ze shodného materiálu, z jakého jsou vyrobeny autosedačky, jsou zhotoveny i podsedáky, a také cyklistické a lyžařské helmy. EPS polystyren má totiž unikátní vlastnosti. Jeho struktura je tvořena mnoha uzavřenými buňkami ve tvaru mnohostěnu, které obsahující vzduch. A tak tento EPS polystyren se skládá z dvou procent hmoty a celých 98 procent vzduchu. Proto je velmi lehoučký, a přitom pevný v ohybu a navíc odolný proti stlačení.

Vybírejte pečlivě

Dětskou autosedačku vybírejte opravdu pečlivě. Rozhodujícími parametry při výběru nové autosedačky je hmotnost dítěte a přizpůsobení sedačky jeho velikosti. Autosedačky se dělí do čtyř skupin (od 0 až po III) a to podle váhy dítěte.

A při samotném umístění sedačky by rodiče měli vzít v potaz airbag. Pokud totiž chtějí sedačku umístit na přední sedadlo, nesmí být na tomto místě airbag aktivní. Je totiž projektován pro dospělé osoby a pro dítě by mohl být smrtelně nebezpečný. Dnes více než tři čtvrtiny rodičů V Evropě pořizují autosedačku ještě před narozením dítěte. Každý pátý rodič však výběru věnoval pouze necelou hodinu času. A téměř polovina rodičů se při volbě autosedačky řídí značkou, vzhledem a kompatibilitou s podvozkem kočárku. A až za těmito parametry stojí bezpečnost autosedačky a její slučitelnost s autem.

Globální standard

Od roku 1997 existuje globální standard pro upevnění autosedaček ve vozidlech s technologií ISOFIX. Je to pevný spojovací systém, který před bočním nárazem chrání systém, jež značně zkracuje pohyb dítěte a odvádí navýšenou energii pryč. Při čelním nárazu pak v systému působí dvoustupňově stlačené podušky. Oproti standardním bezpečnostním pásům snižují až o 30 procent sílu působící na krk dítěte.

Povinnost autosedaček

Povinností využívání autosedaček na všech komunikacích stalo od roku 2006, přičemž v nich musejí být převáženy všechny děti s výškou menší než 150 cm, jež váží méně než 36 kilogramů. Do roku 2006 platila tato povinnost jen na dálnicích a rychlostních silnicích.

I přes pozitivní aspekty a rapidní snižování úrazů a úmrtí dětí, zemřelo na českých silnicích 13 dětí jako spolujezdců. Ještě efektivnějšímu snížení úmrtí dětí coby spolujezdců by napomohlo respektování rychlosti na silnicích samotnými řidiči, a její přizpůsobení stavu vozovky a počasí.

Zdroj foto: Sdružení EPS ČR

Článek 10 let povinného využívání dětských autosedaček byl publikován 9. dubna 2016 v 00.00 v rubrice Novinky, Auta a Informace. Autorem článku je Pavla Jelínková. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Tagy

Doporučujeme

Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.