Nacházíte se: Úvodní stránka > Auta > Škoda Tudor - 1. díl seriálu Vozy poválečného Československa
Sponzorované odkazy:
Vítám Vás u nového seriálu o poválečných vozech produkovaných na území tehdejšího Československa. Začneme produkcí mladoboleslavské škodovky. Ta během druhé světové války postupně zastavila produkci všech automobilů (modelů Popular, Favorit, Rapid a Superb). Až se vzpamatovala z hrůz války, chtěla se vrátit k automobilové produkci. Ovšem narychlo projektovat od základu nový vůz nebylo možné, proto se sáhlo pro oblíbený předválečný Popular a po několika málo úpravách byl šest let vyráběn pod názvem Tudor. Výroba tedy běžela v letech 1946 – 1952 a vyrobilo se celkem 66 904 kusů. Ovšem pěkně popořadě…
První vyrobené kusy nesly původní označení Popular, ale vedení škodovky správně cítilo, že nový vůz by se měl od toho starého více odlišit a zvýraznit tím změny, které na voze proběhly, proto se od pojmenování Popular upustilo a vůz se přejmenoval na Škodu 1101. Toto číselné označení se ale příliš nevžilo a podle dvoudveřové karoserie se vozu mezi lidmi začalo říkat tudor. Později se toto označení dostalo do oficiálního názvu, a to i pro jiné karosářské varianty vozu (kabriolet nebo STW – „stejšn“). Pro úplnost dodám, že po celou dobu byl vůz interně označován jako typ 938.
Vůz byl poháněn čtyřtaktním čtyřválcovým motorem o objemu 1089 ccm a disponoval výkonem 23,6 kw čili 32 koní. Motor byl uložen vpředu a poháněl zadní kola. V počátcích výroby měl automobil třístupňovou převodovku, později dostal nové čtyřstupňové ústrojí se synchronizací třetího a čtvrtého stupně. Maximální rychlost 940 kg těžkého vozu činila 105 km/h. Brzdy jsou na všech kolech bubnové. Průměrná spotřeba paliva na sto kilometrů je zhruba osm litrů.
Rozměry karoserie se lišily podle karosářské varianty. Vyobrazená základní dvoudveřová karoserie byla dlouhá 4050 mm, široká 1500 mm a vysoká 1520 mm. Všechny karosářské varianty byly ovšem postaveny na jednotném podvozku s rozvorem náprav 2485 mm. Ten byl tvořen rozvidleným páteřovým rámem s centrální nosnou ocelovou rourou. Přední náprava byla dělená, lichoběžníková s příčným listovým perem a příčnými lichoběžníkovými rameny. Zadní náprava je rovněž dělená a je kyvadlová, odpružená listovým perem.
Tolik tedy povídání o Škodě Tudor. Příští týden se posuneme
o několik let dopředu a společně se podíváme na Škodu VOS –
nabubřelou limuzínu, ve které se měli vozit nejvyšší představitelé
KSČ.Zdroj: wikimedia, autor: Sigma
Sponzorované odkazy:
Budete potřebovat pneumatiky? Nespoléhejte pouze na oficiální testy pneumatik z laboratoří. Na našem webu máme tisíce recenzí od skutečných řidičů, které vám pomohou se lépe rozhodnout.
Vyzkoušejte náš bazar ojetých automobilů za skvělé ceny.
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Sjednejte si nejlevnější operativní leasing pro soukromé osoby
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.