Škoda 1200/1201 - 3. díl seriálu Vozy poválečného Československa

Tagy:  Škoda, 1200, 1201, STW, station, vůz, veterán, Mladá Boleslav, AZNP

Sponzorované odkazy:

Škoda 1200/1201 - 3. díl seriálu Vozy poválečného Československa

Škoda 1200 a její modernizované provedení s označením 1201 se staly nástupcem oblíbeného tudora. Vůz byl ovšem pro běžného člověka příliš velký a drahý, proto nedošlo k jeho rozšíření coby rodinného vozu a mohli jsme jej potkával hlavně jako služební vůz státních orgánů. Díky své nejrozšířenější karosářské verzi bývala přezdívána jako „sedan.“

Foto: autor článkuFoto: autor článku

Stručná historie

Vývoj této škodovky (typ 955) probíhal souběžně s výrobou tudora, kterého nahradila roku 1952. Některé jeho součásti byly převzaty téměř beze změn – např. motor a nárazníky. K rozsáhlé modernizaci potom dochází roku 1956, kdy přichází Škoda 1201, interně označovaná jako typ 980. Změnou kompresního poměru na 7:1 došlo ke zvýšení výkonu motoru na 33 kw čili 45 koní a čtyřstupňová převodovka měla kromě čtvrtého a třetí stupně synchronizovanou i dvojku. Výroba byla zastavena roku 1961, kdy byly užitkové verze nahrazeny Škodou 1202 STW a funkci osobního vozu již několik let plnila moderní Octavia. Bylo vyrobeno 67 071 kusů typu 1200 a 33 472 „dvanáctsetjed­niček.“

Karoserie

Karoserie má velmi ladné tvary. Zaujme chromovaná maska chladiče, stejně jako dělené čelní sklo stírané dvěma elektrickými stírači. Zavazadlový prostor byl otevírán pákou pod zadními sedadly. Karoserie byla poprvé v historii škodovky celokovová, vyrobená z plechů silných 0,8 až 1 mm. Délka vozu činila 4500 mm, šířka 1680 mm a výška 1520 mm. Hmotnost dosahovala 1050 kg.

Motor a převodovka

Motor byl převzat (stejně jako převodovka) z modelu Tudor, došlo ale ke zvětšení objemu na 1221 ccm a zvýšení na 26,5 kw (36 k). Maximální rychlost se v závislosti na provedení pohybovala kolem 100 km/h a spotřeba činila zhruba 10 litrů. Převodovka měla čtyři stupně, přičemž synchronizovaný byl jen třetí a čtvrtý. Ke změnám došlo při modernizaci na typ 1201 (viz výše).

Podvozek

Vůz byl odpružen listovými pery, která pracovala společně s pákovými kapalinovými tlumiči. Jízda byla poměrně komfortní, ovšem jízdní vlastnosti byly poměrně bídné a pokusy o sportovní využití vozu skončilo fiaskem.

Interiér

Do vozu se nastupuje skrze dva páry dveří, které měly jednak stahovací okna a jednak výklopná trojúhelníková větrací okénka. Sedí se na lavicích potažených koženkou. Řadicí páka se nachází pod volantem. Přístrojová deska je vylisovaná z plechu a dominují jí tři ukazatele – rychloměr, ukazatel stavu paliva a teploměr chladicí kapaliny.

Zdroj: wikimedia – autor: MartinHansVZdroj: wikimedia – autor: MartinHansV

Článek Škoda 1200/1201 - 3. díl seriálu Vozy poválečného Československa byl publikován 26. září 2011 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...