Nacházíte se: Úvodní stránka > Značky aut > Dacia: Tradiční výrobce jde s dobou
Sponzorované odkazy:
Vozy Dacia jsme zvyklí na našich silnicích vídat snad od nepaměti. Po revoluci sice nastal mírný útlum spojený s přílivem vozů z Východu, ale před pár lety začal velký comeback – levná Dacia Logan si získala své příznivce a daří se i dalším modelům…
Dacia je rumunská automobilka, která byla založena v roce 1966. Již tehdy se o vznik přičinila francouzská automobilka Renault. Mírně upravená verze vozu Renault 9 se jmenovala Dacia 1100 a i další vozy byly v podstatě přejmenované renaulty. Až novější vozy měly vlastní tvář. V roce 1999 značku Dacia Renault koupil.
Značka je dobře známá i u nás, vždyť kdo by si nevzpomněl na Dacii 1300, která byla podobná Renaultu 12 a prodávala se zejména ve Východním bloku? Možná vůbec nejznámější Dacia ale byla 1310. Tento vůz po socialistickém Československu jezdil hlavně v osmdesátých letech a pro některé nadšence má dodnes své kouzlo. Vyráběla se od roku 1982 do roku 2002 a výjimečný design jí nelze upřít.
Tím už se ale dostáváme do éry, kdy automobilku vlastnil Renault. Prvním vozem po spojení byl model SuperNova. Jednalo se v podstatě o Dacii Novu s motorem z Renaultu Clio. Další evolucí tohoto vozu vznikl vůz Dacia Solenza.
Velký boom ale automobilka zaznamenala s modelem Logan. Tento vůz totiž v několika státech nese jméno Renault Logan, příp. Renault Tondar. Jednalo se o levné auto spadající do třídy malých vozů, které se stalo nástupcem populárního modelu Dacia 1310. Nejen v ČR se stal vůz díky příznivé ceně velmi oblíbený.
A cestou nízké cenové politiky jdou i novější Dacie, ať už jde o model z třídy malých vozů Sandero, terénní SUV Duster nebo nejnovější přírůstek z kategorie MPV, Lodgy. Nyní o sobě Dacia tvrdí, že nabízí moderní a spolehlivou řadu vozů. Dacia se nijak netají tím, že výkonné a spolehlivé motory pocházejí od technologií automobilky Renault, spíše naopak. Také však prý spoléhá na vlastní know-how.
Automobilka se věnuje také závodům. V kultovním americkém závodu Pikes Peak loni závodila Dacia Duster No Limit. Při váze 950 kg disponovala výkonem 850 koní. Motor V6 z Nissanu GT-R si vzala „do parády“ ladičská firma Sodemo a patřičně upravený speciál obsadil třetí místo v kategorii Unlimited i celkově.
Kromě toho se Dacia již několik let angažuje v závodech automobilů na ledu, v Andros Trophy. Letos měl Alain Prost a Dacia důvod k pořádným oslavám – po sérii druhých míst s modelem Duster letos přišel model Dacia Lodgy „Glace“, se kterým se stal tento multišampion formule 1 mistrem i v těchto závodech.
Kromě toho se Dacia s modelem Duster účastní také Rallye Aïcha des
Gazelles. Dámské posádky se zde snaží překonat marockou poušť. Vyhraje
ta posádka, která si nejlépe naplánuje cestu terénem, ujede co nejméně
kilometrů a v co nejkratším čase. Nemohou ale spoléhat na GPS. Vše co
mají je „Road Book“, kontrolní stanoviště, buzola, mapa a pravítko. To
musí stačit. Otázkou je, jestli tato aktivita pomůže, aby české řidičky
zatoužily řídit také Dacii Duster. Možné to je… Speciál Dacia Duster pro závod Pikes Peak nemá se sériovým modelem moc společného. Foto: www. dacia.cz
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.