Škoda Spartak - 4. díl seriálu Vozy poválečného Československa

Tagy:  Škoda, Spartak, 440, sedan, Mladá Boleslav, AZNP

Sponzorované odkazy:

Škoda Spartak - 4. díl seriálu Vozy poválečného Československa

Je tu další pondělí a s ním i další díl našeho poznávání historických škodovek. Minulý týden jsme si povídali o Škodě 1200/1201, která byla pro běžného člověka příliš velká a reprezentativní a hlavně také drahá. Širším masám byla přístupnější Škoda Tudor, která měla kořeny v předválečném popularu a kvůli zastaralosti konstrukce byla její výroba zastavena roku 1951. Probíhal tedy vývoj jejího nástupce – Škody Spartak Ten se vyráběl v letech 1955 – 1959.

Zdroj: wikimedia – autor: StahlkocherZdroj: wikimedia – autor: Stahlkocher

Vývoj názvu nového typu

Během předvýrobního vývoje vůz neměl žádné typové označení, až v červnu 1954, čili rok před zahájením prodeje, se KSČ dohodla na pojmenování Spartak. Tento název ovšem dělal problémy na zahraničních trzích. Docházelo totiž k záměnám s nizozemským výrobcem motocyklů Sparta. Experimentovalo se s náhradními označeními Orlík nebo Rival, ty se ale příliš neujaly, proto se přistoupilo k číselnému označení 440. První čtyřka znamená počet válců a zbytek trojčíslí je potom výkon motoru udávaný v koňských silách. Silnější provedení 445 pak mělo podle tohoto klíče rovněž čtyři válce, ovšem výkon byl 45 koní. Toto číselné označení se ale také příliš nevžilo, a tak se mezi lidmi neustále používalo přiléhavé označení „Spartak“. Interní tovární označení potom bylo typ 970.

Pohonné ústrojí

Vůz má klasickou koncepci pohonu, tzn. motor najdeme vpředu a přes kardan pohání kola zadní nápravy. Motor je čtyřtaktní čtyřválec o objemu 1 089 ccm a výkonu 29,4 kw čili 40 koní. Silnější provedení 445 bylo potom poháněno agregátem o objemu 1221 ccm a výkonu 33 kw, tedy 45 koní. Tato verze se vyráběla od roku 1957 do konce výroby spartaku. Většina těchto vozů byla určena na export, u nás se jich tedy moc nedochovalo a jsou pro sběratele vzácností. Maximální rychlost vozu byla lehce přes 110 km/h. Spartak byl vybaven čtyřstupňovou přímo řazenou převodovkou se synchronizací druhého, třetího a čtvrtého rychlostního stupně. Řadicí páka byla nově umístěna na podlaze vozu (nikoli pod volantem).

Karoserie

Poznávacím znamením spartaku je velmi zvláštní a členitá maska chladiče. Pomocí ní jej nejlépe odlišíme od novější octavie. Karoserie je výhradně dvoudveřová a má rozměry 4065 mm × 1600 mm × 1430 mm. Rozvor náprav činí 2400 mm a rozchod kol 1210 mm v případě přední nápravy, resp. 1250 mm vzadu. Karoserie často bývala dvoubarevná.

Článek Škoda Spartak - 4. díl seriálu Vozy poválečného Československa byl publikován 3. října 2011 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...