LPG má stále dost příznivců

Tagy:  LPG, propan-butan, CNG, plyn, KIA, Dacia, ekologie, úspora

Sponzorované odkazy:

LPG má stále dost příznivců

Milovníci alternativních paliv mají poslední dobou obrovské možnosti – mohou si koupit elektromobil, hybrid, vůz na CNG nebo na LPG. Zatímco alternativní pohony jsou stále populárnější, LPG stagnuje či spíše ustupuje do pozadí.

Zkapalněná směs propanu a butanu (Liquified Petroleum Gas), která se jako směs uhlovodíkových plynů používá pro zážehové motory, byla populární zhruba před deseti, patnácti lety, kdy to byla jediná alternativa k zdražujícímu se benzinu. Další výhody oproti stlačenému zemnímu plynu (CNG) jsou citelné zejména při přestavbách. Přídavná nádrž totiž nezabere v kufru tolik místa a celá montáž nevyjde majitele tak draze, návratnost se pohybuje v řádu měsíců až let.

Co to stojí?

Moderní auta se dají přestavit za 30 až 60 tisíc korun, starší auta s karburátorem, například Škoda 120, je možné upravit i za deset tisíc. Jedná se zkrátka o daleko méně sofistikovanou technologii než v případě CNG. Stejně jako v případě CNG se pak musí každý rok na revizi. Ta vyjde na několik set, firma, která přestavbu prováděla, pak dává svým zákazníkům obvykle na revizi slevu.

A jaká je úspora na provozních nákladech? Zatímco standardní motor bere zhruba 6,5 litrů Naturalu 95 na 100 km, motor na LPG bere šest a půl m3 na stejnou vzdálenost. Vzhledem k tomu, že benzin stojí okolo 38 Kč a LPG asi 18 korun, je úspora jasná na první pohled. Kilometr ve voze na benzin stojí asi 2,50, v autě na plyn korunu dvacet.

Bezpečnější než benzin

Mezi další pozitiva patří i šetrnost paliva k motoru. LPG méně poškozuje mazací olej a chod motoru je také tišší, říkají zastánci tohoto paliva. Obecně panují obavy z bezpečnosti, ale to je dle firem, které přestavby dělají, přežitek z dob, kdy si motoristi přestavovali auta sami v garáži, ačkoliv to bylo nebezpečné. Není prý záznam, že by od 2. světové války jediné profesionálně přestavěné vozidlo explodovalo. V případě nehody je u nádrže několik ventilů, které plyn odvedou mimo automobil. Naopak kapalné palivo začne téct po vozidle a vhledem k jeho hořlavosti je problém blízko. Ale proto, že řidič stejně vozí v autě i benzin, je to celkem jedno. Samotná nádrž však vydrží tvrdé nárazy i vysoké teploty.

V souvislosti s tím, že LPG bylo v minulosti jedinou alternativou k ropě, je také více plnicích stanic na LPG než na CNG. A stejný poměr je i u aut – zatím je více těch, kteří používají zkapalněný plyn než stlačený. Rozhodně to tak ale nebude navždy, počet aut na CNG prudce roste, vozy poháněné LPG stagnují. „LPG bylo zajímavé v době, kdy to bylo jediné palivo, se kterým se mohlo jezdit za poloviční náklady,“ potvrzuje manažerka České plynárenské unie Markéta Schauhuberová.

Kia Forte LPi Hybrid je jednoznačně „eco“. Foto: www.kia-world.netKia Forte LPi Hybrid je jednoznačně „eco“. Foto: www.kia-world.net

Přestože je LPG odbornou motoristickou veřejností považováno za zastaralé palivo, někteří výrobci na něj stále sází. Například Kia Forte LPi Hybrid kombinuje pohon na LPG a na elektřinu. V ČR se však neprodává. Naopak i v Česku lze zakoupit několik modelů Dacia LPG (Duster, Sandero a Logan MPV), které jsou sice o 20 000 dražší než čistě benzínové verze, ale pak jezdí levněji. Nádrž je zde místo rezervního kola a je tak navíc zachován zavazadlový prostor.

Článek LPG má stále dost příznivců byl publikován 10. listopadu 2012 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...