Nacházíte se: Úvodní stránka > Auta > Kia Forte LPi Hybrid: Tak trochu jiná alternativa
Sponzorované odkazy:
Výrobci automobilů se odvrací od ropy. Jedním z řešení, jak snížit spotřebu fosilních paliv je hybridní pohon. Trochu netradiční cestou se vydala jihokorejská Kia. Model Forte LPi Hybrid kombinuje pohon na LPG a na elektřinu.
Vůz byl slavnostně představen v dubnu 2009 na autosalonu v Soulu a tehdy se jednalo o první sériově vyráběný vůz s hybridním pohonem určený pro trh v Jižní Koreji. Jedná se o tzv. mild-hybrid, který spojuje výhody vozidel na plyn a elektromotoru. Zatímco v poslední době je celosvětově na vzestupu CNG (Compressed Natural Gas, stlačený zemní plyn), Kia vsadila na LPG, tedy zkapalněný ropný plyn.
Pod kapotou vozu pracuje čtyřválcový motor o objemu 1,6 litru a elektromotor. Konvenční motor upravený na spalování LPG má 114 koní a elektromotor, umístěný mezi motorem a převodovkou, přináší další dvacítku. Elektromotor však jen pomáhá, třeba při jízdě konstantní rychlostí do kopce či při zrychlování z nižších otáček odvádí skvělou práci. Písmena LPI značí zkapalněný ropný nástřik, který snižuje spotřebu. Další snížení spotřeby přináší pomoc elektromotoru. Svým dílem přispívá i bezstupňová převodovka CVT s volitelným ekologickým jízdním režimem. Sečteno a podtrženo, spotřeba činí dle výrobce 5,6 litrů plynu na 100 km. Pro sedan nižší střední třídy skvělý výsledek nejen díky výrazně levnějšímu LPG v porovnání s naftou či benzinem. I oficiálně udávané emise 94 g CO2/km jsou hluboko pod úrovní konkurentů v této třídě.
Jako první vozidlo na světě využívala Kia Forte LPi Hybrid lithium-polymerové (LiPo) baterie vyvinuté v LG Chem. Ostatní velcí výrobci v roce 2009 teprve čekali, až cena klesne níže a poté je začaly ve svých vozech také používat. Tyto baterie mají totiž oproti lihtiovým akumulátorům vyšší energetickou hustotu a zvládnou více nabíjejících cyklů, než dojde ke snížení kapacity. Dnes jsou tyto baterie již prakticky nedílnou součástí elektromobilů.
Drobné změny se odehrály i na karoserii, vůz s hybridním pohonem tak lze od toho konvenčního rozeznat i podle lepší aerodynamiky. Přepracováním prošli nárazníky a uplatnění našly také LED diody ve světlech. Uvnitř je vůz celkem prostorný, pouze kufr je z důvodu umístění modulu baterie menší. Dojezd vozu, největší slabina současných elektromobilů, není u hybridu nijak hrozná. Asi 650 km, po vyčerpání plynu lze pomalu ujet ještě nějakých 5 km na elektřinu v „nouzovém“ režimu. Ve voze není, podobně jako v elektromobilech, spojka. Pouze brzda a plyn, při sešlápnutí brzdového pedálu navíc dochází k rekuperaci energie. Ta je poté využita pro zrychlování. Jak by se dalo o „zeleného“ auta čekat, nechybí zde systém Stop & Start, v tomto voze nazývaný Idle Stop & Go.
Pro české zájemce je však zklamáním, že tento model se v ČR neprodává a nic se na tom nezmění. Vzhledem k poměrně dobré infrastruktuře stanic LPG je pro Čechy dost nemilé, že vůz není určen pro evropské trhy, v Jižní Koreji však boduje nejen cenou, která je pod 15 000 Euro. Evropští zájemci se ale mohou těšit na model Kia Optima Hybrid.
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.