Nacházíte se: Úvodní stránka > Informace a Novinky > Dálnice D1: Rekonstrukce začne letos
Sponzorované odkazy:
Historicky první dálnice Československa a doposud nejdelší dálnice na našem území nese příznačné označení D1. Spojuje Prahu s Brnem a její historie sahá až do třicátých let minulého století. Poslední dobou sílily hlasy volající po opravě a tak letos začne rekonstrukce.
Jedná se o nejvíce vytíženou dopravní tepnu u nás a část dálnice mezi Prahou a Brnem je díky své strategické poloze uprostřed starého kontinentu součástí IV. panevropského koridoru Berlín/Norimberk – Praha – Bratislava – Budapešť – Constanţa/Soluň/Istanbul.
Stavba začala v meziválečném období, během války se zastavila, a ačkoliv po válce pokračovala, v padesátých letech se stavební kapacity přesunuli na budování sídlišť a se vznikem dálnice, ze které bylo do té doby vybudováno asi 30 %, nikdo příliš nepočítal. Až v roce 1967 byla stavba obnovena a 12. července 1971 byl otevřen první dálniční úsek mezi Prahou a Mirošovicemi.
Pokračovalo se také ve směru od Brna a souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen 7. listopadu 1980, kdy byl jako poslední dokončen úsek u Humpolce. Tím se rovněž propojila Praha s Bratislavou, dálnice D2 od Brna do slovenské metropole již byla hotová.
Velký nárůst provozu zažily všechny české dálnice, D1 nevyjímaje, po revoluci a pak zejména v devadesátých letech. Vzhledem ke změně režimu se rychle rozvíjel automobilismus. Jelikož jsou starší úseky budovány na nižší rychlost, než jakou se dnes jezdí a jsou vedeny ve vysoké nadmořské výšce, kde se rychle mění počasí, jsou na dálnici D1 poměrně časté dopravní nehody. Po vstupu do EU a zrušení celních kontrol se dálnice stala atraktivní i pro zahraniční kamiony a tím provoz ještě více zhoustl.
Sílí hlasy volající po opravě čtyřicet let starého povrchu, záchytná parkoviště jsou zastaralá či chybí, mosty jsou ve špatném stavu, parametry odbočovacích a připojovacích pruhů nevyhovují bezpečnosti… Modernizace je proto stále aktuálnější téma a letos začne rekonstrukce, která bude probíhat za plného provozu.
Při ní by mělo dojít k rozšíření dálnice v každém směru o 75 cm včetně mostů a nadjezdů, což zvýší bezpečnost vozidel odstavených na zpevněné krajnici, rozdrcení starých betonových desek a odstranění prasklin a vyjetých kolejí z novějšího cementobetonového povrchu. Upraví se také odbočovací a připojovací pruhy a přibudou protihlukové bariéry.
Rekonstrukce 160 km dálnice, která potrvá pět až deset let, je rozdělena do 21 úseků a bude potřeba pořádný balík peněz, konkrétně asi 24 miliard Kč. Rekonstrukce první pětice úseků by měla začít ještě letos, cena je odhadována na 4,4 miliardy.
Kromě oprav, které jsou nezbytné, se výhledově plánuje také rozšíření na šest jízdních pruhů v celé délce. Je ale otázkou, kdo bude tyto aktivity financovat. Vzhledem k technické náročnosti a členitému terénu by cena za rozšiřování byla srovnatelná s výstavbou nové trasy. Některé mosty by se kvůli rozšiřování dálnice musely strhnout a postavit znovu. Měnily by se i připojovací a odbočovací pruhy, protihlukové stěny a nutných úprav by se musely dočkat i zářezy a náspy vedle dálnice.
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.