Hybrid: Slepá ulička nebo pohon budoucnosti?

Tagy:  hybrid, Toyota Prius, Toyota Yaris, Honda, Chevrolet Volt, Opel Ampera, Peugeot, alternetivní pohony, budoucnost

Sponzorované odkazy:

Hybrid: Slepá ulička nebo pohon budoucnosti?

Slovo hybrid je v českém slovníku vnímáno spíše hanlivě. Nenechte se ale zmást, v automobilové branži se jedná o moderní způsob pohonu. Jaké má tento alternativní způsob výhody a je to skutečně začátek cesty, na jejímž konci bude nulová závislost na ropě?

Hybrid v podstatě kombinuje výhody elektromobilu a „obyčejného“ auta. Nejčastější kombinací vedoucí k úspoře nákladů a zachování vysokého dojezdu je elektromotor a spalovací agregát. Hybridy se nejvíce hodí ve městech, kde vůz často zastavuje a opět se rozjíždí. Energie vytvářená při brzdění je totiž „odchycena“ a použije se při rozjíždění. To při jízdě na dálnici je to jinak, tam může být finančně výhodnější jízda s úsporným dieselovým motorem.

Japonské vozy vedou

Zatímco ještě před pár lety bylo těchto vozů na českém trhu jako šafránu, dnes je již nabídka celkem slušná. Nejdál jsou v této oblasti automobilky z Japonska, konkrétně Toyota, které je však v patách Honda. Nejlevnější verze Toyoty Prius je pod 600 000 a její majitelé se mohou těšit na mnoho let vyvíjenou a zdokonalovanou technologii Hybrid Synergy Drive. Při jízdě ve městě může být díky pomoci elektromotoru spotřeba i pod 4 litr benzínu na 100 km.

V hybridu Toyota Prius motorista v podstatě nepozná rozdíl od standardní verze. Foto: Martin SingrV hybridu Toyota Prius motorista v podstatě nepozná rozdíl od standardní verze. Foto: Martin Singr

A co víc – hybridní Toyota Yaris, která přišla na český trh na jaře, se cenou 359 990 Kč již vyrovnala yarisu s konvenčním pohonem. Pod Toyotu spadá také značka Lexus nabízející luxusnější vozy, rovněž i v hybridní verzi. Jejich vyšší ceny jsou naprosto opodstatněné.

Druhý nejúspěšnější producent hybridních aut na světě je Honda, angažující se v hybridním světě od roku 1999 (Toyota začala o dva roky dříve). Milion prodaných vozů s hybridním pohonem je hezký výsledek, ale Toyota má již čtyřikrát více.

Chevrolet, Peugeot a další

Jiný způsob, jak využívat elektromotor, se uplatnil v „zeleném“ autě roku 2011, v Chevroletu Volt. Jedná se o plug-in hybrid, který využívá generátor poháněný benzinem. Reklamní sdělení o elektromobilu, který ujede i 600 km, nejsou tak docela košér. V ČR lze pořídit dvojče tohoto vozu, Opel Ampera. Cena je sice přes milion, ale za ní dostane motorista skutečný technologický skvost. Pokud je baterie nabitá, jezdí Opel jen na elektřinu (zvládne zhruba 80 km), pak přichází ke slovu spalovací motor, který však nepohání samotné auto, ale vyrábí elektřinu pro pohon vozu.

Na poli hybridních vozů se angažuje také koncern PSA. Peugeot 3008 Hybrid4 využívá řešení, kdy elektromotor pohání zadní kola a diesel přední. Vůz je oproti verzi s konvenčním pohonem podstatně dražší, i přesto se ale počet prodaných aut v Evropě rychle zvyšuje. Co na tom, že se vyšší pořizovací cena v provozních nákladech prostě nemůže vrátit? Mít hybrid je prostě dneska in. V ČR lze pořídit také vozy Peugeot 508 RXH a Citroën DS5.

K dostání je i luxusní Mecedes-Benz E300 BlueTEC, tedy hybrid, který využívá diesel nebo BMW s modely ActiveHybrid 5 a ActiveHybrid 7. Vyrábí se třeba i VW Touareg Hybrid a mnoho aut, které se v ČR nedají koupit jako nová v hybridní verzi, lze sehnat v zahraničí.

Hybridní vozy nejsou žádný paskvil, nejen pod kapotou využívají pokročilé technologické řešení. Foto: Martin SingrHybridní vozy nejsou žádný paskvil, nejen pod kapotou využívají pokročilé technologické řešení. Foto: Martin Singr

Článek Hybrid: Slepá ulička nebo pohon budoucnosti? byl publikován 30. srpna 2013 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...