Nacházíte se: Úvodní stránka > Novinky, Auta a Informace > Toyota Mirai: Vodíková revoluce je tady
Sponzorované odkazy:
Toyota Mirai, jejíž název znamená v překladu z japonštiny „budoucnost“ by mohl předznamenávat novou éru automobilů. Vůz na vodík nejen že nepotřebuje k provozu ropu, ale produkuje místo emisí jen čistou vodu.
Vůz má futuristický vzhled. Okamžitě rozpoznatelný design zaujme obrovskými chladicícmi průduchy v předním nárazníku, tenkými předními světly a výjimečně nízkou siluetou. Vůz má aerodynamické tvarování obrysových světel a úplné zakrytování spodku vozu – díky tomu je ještě o trochu ekologičtější a ovladatelnosti pak pomáhají stabilizační aerodynamická žebra na bocích zadních sdružených světel.
K stabilitě a komfortu přispívá umístění klíčových komponentů pohonu uprostřed pod podlahou, což znamená nižší těžiště a vynikající rozložení mezi přední a zadní nápravou. Radosti z jízdy přispívá nejen nízký profil, ale také elektromotor, který dává plný výkon okamžitě od rozjezdu.
Kromě tichého motoru byly pečlivě utěsněny všechny partie karoserie s ohledem na nižší aerodynamický hluk a využití akusticky pohltivých a izolačních materiálů v kabině včetně použití zvukově izolačních skel.
Co te technologie týká, Mirai využívá palivové články TFCS (Toyota Fuel Cell System) a tuto technologii kombinuje s hybridním pohonem. Součástí je také nová sada palivových článků FC Stack, měniče pro zvýšení napětí palivových článků a vysokotlaké zásobníky na vodík. Celý pohonný systém je energeticky hospodárnější než spalovací motory a ekologičtější – emise CO2 i jiných škodlivých látek jsou nula. Natankovat plnou nádrž pak trvá jen tři minuty a dojezdem se vůz blíží konvenčním modelům.
Bez zajímavosti nejsou údaje o výkonu, ten je 155 koní a vysoce účinný měnič o vysoké kapacitě zvyšuje napětí generované v článcích Toyota FC Stack na 650 voltů. Díky vyššímu napětí je možné zmenšit rozměry elektromotoru i počet palivových článků oproti předchozímu modelu Toyota FCHV-adv nabízeného v režimu limitovaného pronájmu.
Toyota připomíná, že vodík je nejhojněji zastoupený vodík v celém vesmíru. „Ukrývá dost energie na to, aby mohl dodávat energii našim domácnostem a budovám. A nyní je připraven sloužit i jako palivo v automobilovém průmyslu,“ uvádí automobilka. Vodík je ve voze uložen ve vysokotlakých zásobnících z uhlíkových vláken. Za jízdy se přes sací otvory v maskách chladiče nasává vzduch a v sadě palivových článků probíhá chemická reakce vyrábějící elektřinu. A ta pohání vůz.
Toyota Mirai se po premiéře v Japonsku a Kalifornii od loňského září prodává na vybraných evropských trzích (Velká Británie, Německo a Dánsko) a v dalších měsících se dostane i na zákazníky v dalších státech, nejdříve by to mělo být Norsko, Švédsko a Nizozemí. Prakticky se jedná o jediný sériově vyráběný vůz na vodíkový pohon.
Roste i počet tankovacích stanic (v ČR je zatím jediná) a s tím souvisí i fakt, že na vozech na vodík pracují i další automobilky – Mercedes-Benz testuje technologii ve flotile upravených vozů Mercedes třídy B, Toyota spolupracuje s GM v oblasti výroby palivových článků a koncept vozu na vodík přestavila i automobilka Audi.
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.