Nacházíte se: Úvodní stránka > Auta, Informace a Značky aut > Příběhy více i méně známé: Škoda 1000 MB
Sponzorované odkazy:
Škoda 1000 MB byla první český velkosériový automobil progresivní konstrukce s lehkým motorem v zádi samonosné karoserie. Moderní konstrukce s kompaktní soustavou pohonu v zadní části samonosné karoserie pasovala komfortní a elegantní „Embéčko“ na jeden z nejlepších vozů litrové třídy.
Je působivým dokladem vývoje českého automobilového průmyslu. Na jaře 1964 přineslo „Embéčko“ revoluční změnu koncepce pohonu. Moderní čtyřválec litrové třídy pracoval v zádi lehké a bezpečné samonosné karoserie. Progresivně řešený vůz byl vyráběn špičkovými technologiemi v nové části mladoboleslavské továrny a čtyřdveřová karoserie vznikala ze 665 výlisků spojených 6900 bodovými svary.
Primát v evropské sériové výrobě automobilů představovalo tlakové lití bloku motoru i pláště čtyřstupňové manuální převodovky z hliníkové slitiny podle patentu českého inženýra Josefa Poláka z roku 1922. Podařilo se tím podstatně zkrátit dobu výroby, snížit její energetickou náročnost a výrazně zlepšit hygienické podmínky na pracovištích. Škoda ukázala že tehdy již 65leté zkušenost v konstrukci a výrobě motorů má své opodstatnění.
Nástupce modelu Octavia, kterou Škoda 1000 MB ve své době byla, se připravoval jako model NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ) a počátkem 60. let testován i v extrémních klimatických podmínkách. Definitivní typové označení čtyřdveřového sedanu Š 1000 MB vzniklo zaokrouhlením objemu 988 cm3, zkratka MB odkazovala na mladoboleslavskou továrnu.
Za poháněnou zadní nápravou byl podélně uložen lehký kapalinou chlazený řadový čtyřválec OHV. V první fázi dával výkon 37 k/27 kW. Díky progresivní konstrukci vozu a širokému uplatnění hliníkových slitin klesla hmotnost rodinného sedanu na pouhých 755 kg. Moderní vůz litrové třídy tak dosahoval rychlosti až 120 km/h při příznivé spotřebě 7 až 8 litrů benzínu na 100 km. V roce 1966 došlo ke zvýšení výkonu základní verze na 32 kW/43 k. Nabídku tehdy rozšířila jedenáctistovka Š 1100 MB s 52 k/38 kW a také elegantní dvoudveřové provedení MBX, zvláště ceněné sběrateli historických vozidel.
Kromě moderní techniky představovala Škoda 1000 MB velký pokrok také na poli designu mladoboleslavské značky. K identifikačním znakům patřily klenuté linie, jemné obliny a světlomety zapuštěné do předních blatníků. Velmi vkusné byly také kapkovité zadní svítilny. O péči věnované i detailům svědčí například odklopný emblém s okřídleným šípem, kryjící vyústění hrdla palivové nádrže v pravém předním blatníku. Aktivní bezpečnost zvýšil skvělý výhled z vozu.
Více než polovina z celkové produkce 440 639 sedanů Š 1000 MB a Š 1100 MB byla v letech 1964 až 1969 vyvezena do desítek zemí světa. Například v roce 1965 připadalo na export 70 % produkce. Potenciál koncepce s motorem vzadu potvrdily sportovní úspěchy „Embéčka“ i pozdějších vozů Škoda v čele s legendárním kupé 130 RS.
Modré „Embéčko“ z roku 1966 na fotografiích pochází ze sbírky Škoda Muzea.
Zdroj foto: Škoda Auto, Škoda Muzeum
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.