McLaren P1: Extrémní supersport představen

Tagy:  McLaren P1, supersport, přítlak, aerodynamika, výkon, design, závodní

Sponzorované odkazy:

McLaren P1: Extrémní supersport představen

McLaren Automotive nedávno představil nové auto opředené superlativy – McLaren P1. Inspirace ze závodů formule 1 je patrná a McLaren jen potvrzuje, že chce být nejlepší nejen na závodních okruzích, ale i na silnici. Do prodeje vůz přijde již v roce 2013.

Ředitel McLaren Automotive Ron Dennis jen připomíná, že před 20 lety přišel model McLaren F1, který posunul význam slova supersport. McLaren P1 by měl toto označení posunout ještě dále. To rozhodně nejsou malé cíle, McLaren F1 se totiž stal legendou. Cílem prý není být nejrychlejší, nový McLaren by se ale měl stát nevzrušujícím, nejdynamičtějším a technologicky nejvyspělejším superautem, které se kdy vyrábělo.

Přítlak nebo radši rychlost?

Vůz má mimo jiné velké nastavitelné zadní křídlo, které se automaticky přizpůsobí potřebnému přítlaku v kombinaci s optimální aerodynamikou. Může se prodloužit dozadu až o 300 mm na dráze a o 120 mm na silnici. Rozteč se může změnit až o 29 stupňů. Podobně agresivní difuzor jiný silniční vůz nemá. Vůz strávil mnoho hodin v aerodynamickém tunelu a je to znát. McLaren P1 má mnohem lepší přítlak než jiné silniční vozy, v tomto parametru se může rovnat současným sportovním závodním vozům, například vozu McLaren 12C GT3. Autory vozu těší, že se podařilo zlepšit přítlak i při nižších rychlostech. Díky tomu je řízení jednodušší a jízda rychlejší.

Řidič vozu sedí poměrně nízko, kokpit se podobá stíhačce a z vozu je dobře vidět, vzduch proudící přes kabinu jde na zadní blatníky. Každá část vozu, přívod vzduchu i výfuk byly navržen tak, aby vedl proudící vzduch efektivně a maximalizoval chlazení. Kolem výfuku je pak zlato, které skvěle odráží teplo. Vůz má samostatně tvarované přední a zadní panely, které jsou připojeny ke kokpitu MonoCage.

Jen pohled na záď vozu nechá málokoho chladným. Foto: media.mclarenautomotive.comJen pohled na záď vozu nechá málokoho chladným. Foto: media.mclarenautomotive.com

Samozřejmostí jsou lehké a tenké, ač pevné uhlíkové kompozity v karoserii. Uhíkové panely jsou multifunkční, mají integrované kanály pro chlazení. Je to sice efektivní, ale designově náročnější, říká Parry-Williams. Například netradičně tvarované dveře se starají o nasávání vzduchu do chladícího okruhu. Nízká karoserie pak pomáhá dostat vzduch na zadní křídlo. Parry-Williams hrdě říká, že každý záhyb na karoserii má svůj význam – buď zlepšuje aerodynamiku, nebo chlazení. Design jen dotváří miniaturní LED světla. Pirelli dokonce vyvinula unikátní pneumatiku speciálně pro projekt McLaren P1.

Designový ředitel Frank Stephenson přiznává, že vůz vypadá jako futuristický koncept vozu s podobnými aerodynamickými vlastnostmi, jako má závodní auto. Akorát že toto půjde do sériové výroby. „Domnívám se, že je to skvělý úspěch,“ není skromný Stephenson. Stejně jako monopost formule 1, i McLaren P1 má systém DRS, díky kterému lze okamžitě snížit přítlak a zvýšit rychlost. Není zde však pohyblivá klapka v zádi vozu, ale pole na zadním blatníku. Před předními koly má vůz dvě klapky, které lze aktivně ovládat. Změnou úhlu se automaticky optimalizuje výkon – zlepší se buď přítlak, nebo rychlost. Rozsah klapek je 60 stupňů.

600 koní na tunu hmotnosti

Samozřejmě má vůz také silný motor, programový ředitel McLaren Automotive Paul Mackenzie říká, že výkon v poměru k hmotnosti bude 600 koní na jednu tunu. Hlavní konstruktér Dan Parry-Williams vysvětluje, že maximální rychlost nebyla prioritou. „Je mnohem více technicky náročné, a smysluplnější, vyvinout auto, které bude nejrychlejší sériově vyráběný vůz na závodním okruhu.“

O pohonné jednotce se zatím pouze spekuluje, ale zdá se, že to bude V8 twin-turbo z MP4–12C o objemu 3,8 litru. Agregát může mít až 800 koní, dalších více než 150 koní dodá krátkodobě systém KERS využívající kinetické energie ve Formuli 1. Odhaduje se, že na stovku vůz zrychlí za 2,8 sekundy a maximální rychlost bude 384 km/h. Extrémní bude ale i cena, britský Autosport ji odhaduje na 25 milionů korun. Počítá se také s omezenou sérií 500 kusů.

McLaren P1 rozhodně nemá malé ambice – chce zopakovat úspěch McLarenu F1. Foto: media.mclarenautomotive.comMcLaren P1 rozhodně nemá malé ambice – chce zopakovat úspěch McLarenu F1. Foto: media.mclarenautomotive.com

Článek McLaren P1: Extrémní supersport představen byl publikován 4. listopadu 2012 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...