Nacházíte se: Úvodní stránka > PR články > Tatra 815: Nestárnoucí speciál
Když Karel Loprais vyhrál v roce 1988 poprvé Rallye Paříž – Dakar, jistě netušil, že kamion Tatra 815 bude sbírat úspěchy ještě za pětadvacet let. Ale je tomu tak, Tatra 815 byla v cíli i letos a stejně tak stále spolehlivě slouží po celém světě…
Na letošním Dakaru bylo historicky nejvíce tatrovek a hned dvě z nich se vešly do první desítky pořadí kamionů. Závod se sice jede již pátým rokem v Jižní Americe, ale to nic nemění na jeho náročnosti. Na startu se objevili celkem tři „ostré“ Tatry 815. Všechny s pohonem 4×4, s posádkami Aleš Loprais/Serge Bruynkens/Radim Pustějovský, Martin Kolomý/René Kilián/David Kilián a Tomáš Vrátný/Jaroslav Miškolci/Milan Holáň. Další Tatry 815 s dvěma či třemi nápravami jely trasu jako asistenční vozy. Ty vezou na korbě náhradní díly na nákladní vozy, které by mohly závodící posádky během rallye potřebovat.
Aleš Loprais, synovec Karla, se prezentoval několika dílčími úspěchy v etapách, ale srážely jej problémy, naopak Kolomý jel opatrně a spolehlivá jízda ho v jedné fázi vynesla až na druhé místo pořadí. V závěru se ale neubránil ataku rychlých Kamazů ani Ivecu s de Rooyem za volantem a dojel pátý. O jednu pozici za ním skončil Aleš Loprais. Pikantní byla hádka, která během závodu probíhala mezi oběma týmy, kdy má každý z aktérů vlastní vysvětlení.
Někteří dobrodruzi ale zůstali věrní závodům v Africe, kde se koná Africa Eco Race. Zde s Tatrou 815 vybojovali po loňském vítězství druhé místo Tomáš Tomeček s Vojtěchem Morávkem. Je zajímavé, že jako pořadatelské zabezpečovací kamiony jsou zde využívány dvě Tatry 815 v provedení 6×6.
Je k neuvěření, že Tatra 815 byla na trh uvedena již v roce 1983. Stalo se tak po důkladném vyzkoušení nejen na zkušebním polygonu Tatry, ale i na ruské Sibiři v těžkých podmínkách. Tento vůz mohl mít teoreticky jakýkoliv typ podvozku s několika řiditelnými nápravami. Proto byly nabízeny podvozky typu 4×4, 6×6, 8×8, 10×10 a 12×12 a případně i 10×8 nebo 12×8. Motory jsou v průběhu let dále vyvíjeny a ty nejnovější pak splňují i emisní normu EURO V. Převodovka má 6 stupňů pro jízdu vpřed a jeden pro jízdu vzad a je namontována na přírubě přídavné sestupné převodovky se dvěma rychlostními stupni. To znamená, že vůz má čtrnáct stupňů pro jízdu vpřed a dva pro „zpátečku“.
Tatra 815 je známá v mnoha provedeních. Nejčastější nástavby jsou pravděpodobně jednostranné nebo třístranné sklápěče označované jako S1 a S3. Dalšími modifikacemi byly valníková plošina, cisterna, autojeřáb, rýpadlo, domíchávač betonu, pumpa na beton, tahač návěsů, těžkých přívěsů, soupravy pro svoz dřeva a mnoho dalších speciálních nástaveb včetně verzí pro vojenské účely.
Samozřejmě je občas potřeba něco vyměnit, či opravit a pak se hodí internet, kde lze na dotaz náhradní díly tatra 815 nalézt přesně to, co je potřeba, navíc v odpovídající kvalitě a za výhodnou cenu. Kdo by to byl v roce 1983 tušil…
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.