Nacházíte se: Úvodní stránka > PR články > Nákladní vozy z Čech: Léty prověřená kvalita
Po českých silnicích jezdí spousty dodávek či nákladních vozů. Pochází snad z celého světa a je potěšitelné, že některé z nich postavili Češi. Asi nepřekvapí, že vozy Tatra nebo Avia, která denně potkáváme, mohou mít za sebou tou dobou již desítky let úspěšné historie.
Snad nejznámější český výrobce automobilů, pokud nepočítáme Škodu, je Tatra. Kopřivnické kamiony mají skvělou pověst, obstály v závodech na okruzích (Tatra Jamal) i v písku na Rallye Paříž – Dakar. První vítězství získala Tatra 815 v roce 1988 a i letos byla mezi nejrychlejšími. Za pětadvacet let však pochopitelně prošla mnoha modernizacemi. Na spočítání, kolik úspěchů na různých závodech tento vůz už nasbíral, by nestačily ani prsty obou rukou.
Přitom se jedná o vůz, který byl po důkladných testech na zkušebním polygonu Tatry, ale třeba i při extrémních podmínkách v Rusku na Sibiři, na trh uveden už v roce 1983. Zájemci si mohli vybrat z mnoha variant podvozku a z počtu řiditelných náprav. Pohon kol mohl být 4×4, 6×6, 8×8, 10×10 a 12×12 a případně i 10×8 nebo 12×8. Motory se stále vyvíjí a nejnovější již splňují přísnou emisní normu EURO V. Vůz má čtrnáct stupňů pro jízdu vpřed a dva pro „zpátečku“. Kladem je i údržba, když se náhodou něco porouchá, náhradní díly Tatra 815 jsou snadno dostupné a relativně levné. A to je důležité, protože náhradní díly na nákladní vozy nejsou vůbec za malé peníze.
V průběhu desítek let vzniklo mnoho provedení vozu Tatra 815. Nejčastější jsou k vidění nástavby jednostranných nebo třístranných sklápěčů označovaných jako S1 a S3. Dalšími modifikacemi byly valníková plošina, cisterna, autojeřáb, rýpadlo, domíchávač betonu, pumpa na beton, tahač návěsů, těžkých přívěsů, soupravy pro svoz dřeva a mnoho dalších speciálních úprav včetně verzí pro vojenské účely.
Co se týká menších vozů, dodávek, tam jsou proslulé vozy Avia. A co je vysloveně skvělé je fakt, že tento výrobce jde s dobou. Hlásí zvyšující se prodej, zejména díky zacílení na perspektivní ruský trh, nicméně na českých silnicích stále nejčastěji potkáte starší, obvykle tradičně modré, vozy z Letňan. S plachtou na kabině nebo bez, občas k vidění i Avia jako obytný vůz. A stále bez problémů slouží již desítky let, k údržbě stačí s trochou nadsázky jen garáž a zručnost, navíc dnes lze spoustu rad najít na internetu, jako třeba videonávod ke kontrole baterie
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.