Benzín a nafta: Ceny rostou, jak ušetřit?

Tagy:  ropa, benzin, nafta, Natural 95, pančování, ceny, alternativní paliva, plyn, biopaliva

Sponzorované odkazy:

Benzín a nafta: Ceny rostou, jak ušetřit?

Ceny ropy v prosinci výrazně vzrostly a po Novém roce stále stoupají, vyplývá z údajů společnosti CCS. Jsou zhruba o padesát haléřů za litr vyšší než o rok dříve a to je i při stále úspornějších motorech poměrně hodně.

Ceny ropy jsou jak na houpačce a ovlivňuje je mnoho faktorů, mimo jiné i politika v zemích, kde mají ropy dostatek. Zatím sice až na výjimky nehrozí, že by se ceny v Česku dostaly na čtyřicet korun za litr (průměrná cena k 6. lednu byla 36,20 Kč za Natural 95 a 36,30 Kč za naftu), ale přesto je to zejména v době zimních dovolených, kam mnozí z nás jezdí autem, dost nemilé. A motoristé tak hledají, kde ušetřit…

Velmi lákavé je samozřejmě koupit co nejlevnější pohonné hmoty, třebaže motorista neví o kvalitě vůbec nic. Právě v zimě mnoho z rodin cestuje za dovolenou na velkou vzdálenost a tak se může stát, že je zláká na první pohled výhodná nabídka benzinové stanice, které se všichni místní zdaleka vyhýbají.

A pak se v některých autech jen rozsvítí kontrolka hlásící problémy s benzinem, jiná auta začnou podivně „škytat“ a výjimečné nejsou ani případy motoristů, kteří svůj diesel ráno v horském letovisku nenastartovali, protože jim zamrzla nafta.

Minerální oleje: Levné, ale ničí motor

Příčina těchto potíží je však prostá. Někteří prodejci totiž mají tu drzost, že do pohonných hmot, zejména do nafty, přimíchají jiné látky. Nejčastěji jsou to různé minerální oleje, které mají sice podobné chemické vlastnosti jako nafta, proto se bez problémů smísí, ale účinek je nesrovnatelně jiný a v krajním případě hrozí až poškození motoru. Nespálené podíly paliva, respektive olejů, se negativně podepisují na stavu spalovacího prostoru, katalytickém systému i v emisích.

Shrnuto a podtrženo, kdo natankuje smíšenou naftu s olejem v poměru 5:1 (aniž by o tom měl sebemenší tušení), může tím motor zcela zničit. Nebezpečné je ale právě to, že v tomto případě řidič po natankování nic nepozná. Pokud má ale majitel čerpací stanice tu drzost, že míchá naftu a olej v poměru 1:2 nebo dokonce 1:1, auto nemusí vůbec nastartovat. V případě, že má řidič prázdnou nádrž, zjistí vše hned na benzince a může situaci řešit, ale v opačném případě odjede a problémy nastanou později.

Důvod, proč někteří „pumpaři“ dělají podobné podvody, je v zákonech – pohonné hmoty jsou zdaněny, ale oleje ne. Proto je velmi výhodné je přimíchat do nafty bez ohledu na to, co to udělá s autem zákazníka. Česká obchodní inspekce pak varuje, že se neustále zvyšuje poměr olejů, které jsou přimíchávány do nafty. „Znepokojivý je stále vyšší počet závažných odchylek od jakostních norem. Závažnost porušení bude zohledněna řediteli inspektorátů při rozhodování o výši pokuty,“ prohlásil na podzim ředitel inspekce Vladimír Velčovský.

Ceny pohonných hmot rostou, podezřele levným pumpám se ale vyhněte. Foto: Martin SingrCeny pohonných hmot rostou, podezřele levným pumpám se ale vyhněte. Foto: Martin Singr

Jak se vyhnout potížím?

Řešení je snadné – tankovat u známé sítě (na tankovacích stojanech hledejte Pečeť kvality), která si podobné praktiky nemůže dovolit. A když uvidíte podezřele levné pohonné hmoty u soukromníka nebo kdesi na vsi, radši nezastavujte. Ani kvalitní benzín, který dlouho „čeká“ na zákazníka, totiž není pro motor to nejlepší.

Ještě více lze ušetřit při přechodu na alternativní paliva – vozidla poháněná plynem jezdí díky legislativě za polovinu. Ačkoliv je více vozidel stále na LPG (propan butan), modernější je jezdit na stlačený zemní plyn – CNG. Nižší cenu mají díky vyššímu podílu bioložky i biopaliva. Na ty se ale část motoristické veřejnosti stále dívá přes prsty a často je třeba i upravit motor. A řešení, které přijde na řadu zejména na jaře, je jezdit co nejvíce na kole…

Článek Benzín a nafta: Ceny rostou, jak ušetřit? byl publikován 6. ledna 2014 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...