Posviťte si na mlhu

Posviťte si na mlhu

Mlha je složena z drobných vodních kapiček odrážejících světlo zpět, které na ně dopadá. Jistě ten nepříjemný pocit znáte, když vjedete do mlhy a před vámi se vztyčí neprůhledná bílá stěna.

Mlhovky jsou montovány nízko do čelní části vozu, aby mlhu podsvítily, a tím se viditelnost značně vylepšila. Zadní mlhovky pouze zlepšují viditelnost vozidla za výše popsaných podmínek.

Řidiči si musí sami uvědomit, jestli opravdu správně a dostatečně svítí. Moderní automobily mají při nastartování vozu automatické rozsvícení světel pro denní svícení, a proto se často zapomíná při snížené viditelnosti (i v tunelu) rozsvítit řádné osvětlení (alespoň potkávací světla). Nejčastěji řidiči zapomínají na to, že vzadu jim světla nesvítí a jsou pro ostatní účastníky provozu opravdu velmi špatně viditelní.

Nesmí se spoléhat ani na automaticky rozsvěcovaná světla, např. v případě mlhy či deště, kdy se zdvihá při průjezdu vozidel vodní clona, čidlo dostatečně nevyhodnotí světelné podmínky jako nízké pro rozsvícení tlumených světel a auto je tak špatně osvětleno především pro ostatní řidiče.

Přední mlhovky

Přední mlhovky pomohou za snížené viditelnosti a při rychlejší jízdě zlepšovat orientaci řidiče a usnadnit tak zvládnutí udržení se ve svém jízdním pruhu. Nicméně spousta, hlavně mladých a nezkušených, řidičů tak získá větší pocit sebevědomí k rychlejší jízdě, než když by jeli bez zapnutých mlhovek, což může vést ke zbytečným dopravním nehodám.

Nesprávné používání mlhovek

Nevhodné a nesprávné používání mlhových světel je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Nesprávně používané přední i zadní mlhovky oslňují a rozptylují okolní řidiče. Přínos zadních mlhovek k bezpečnosti provozu je každému jasný, za snížené viditelnosti mnohonásobně zlepšují viditelnost vozu.

Při neuváženém používání naopak ostatní účastníky provozu obtěžují a ohrožují. Přední mlhová světla řidiči většinou využijí spíše výjimečně, zejména při pomalé jízdě za hustého sněžení nebo dešti či v náročnějším terénu, kdy je potřeba co nejlépe osvětlit prostor před vozem.

Podle zákona se mlhová světla mají používat jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní mlhová světla musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

Motorové vozidlo musí vždy za jízdy za snížené i nesnížené viditelnosti svítit. Ve dne a za nesnížené viditelnosti musí být rozsvícena obrysová světla a potkávací světla, pokud je auto vybaveno světly pro denní svícení, pak jich lze v tomto případě tedy využít.

Za snížené viditelnosti musí mít řidiči zapnutá obrysová a potkávací či dálková světla, světla pro denní svícení nestačí. Použití světel pro denní svícení je vyloučeno od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení, hustého deště nebo v tunelu.

Co na to auto žárovky?

Celodenní svícení na cestách pak přináší rychlejší opotřebení auto žárovek vyvinutých na svícení hlavně v noci. Pro jejich delší výdrž je užitečné dodržovat několik zásad, které navíc přispějí ke zvýšení bezpečnosti.

Pokud je nutná výměna auto žárovky na obou stranách současně, ušetří nám čas. Výměna žárovky je často náročný úkon. Jestliže provedete výměnu pouze na jednom světlometu, mohlo by dojít k použití dvou různých druhů žárovek, což by způsobilo různou intenzitu svítivosti a jejich životnost by uplynula v rozdílném čase.

Nutnost časté výměny žárovky ve stejném světlometu může způsobovat vadná elektroinstalace, na vině může být i samotná žárovka, nebo rozdílné napětí v obou svítidlech. V tomto případě svěřte automobil autoservisu, kde zkontrolují elektroinstalaci a závadu odstraní.

Vhodný výběr auto žárovek určených k celodennímu svícení ušetří váš čas při časté výměně, navíc mají až 3× delší životnost. Zvolte kvalitní žárovky určené speciálně pro celodenní svícení, disponují i výbornými světelnými vlastnostmi.

Specialista na Autoelektro – www.autoelektrik.cz

Článek Posviťte si na mlhu byl publikován 16. února 2016 v 18.30 v rubrice PR články. Autorem článku je Inzerce. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...