Nacházíte se: Úvodní stránka > PR články > Péče o autobaterii v létě i zimě
Autobaterie je akumulátor a je potřeba se o ní pravidelně starat a kontrolovat. Jinak se může stát, že auto jednoho dne nenastartujete. Kritické jsou pro baterii zimní měsíce, kdy teplota klesá pod bod mrazu a také v létě, kdy jsou naopak teploty velmi vysoké. Jak se o autobaterii starat v těchto ročních obdobích? Pokračujte ve čtení.
Autobaterie je akumulátor a je zdrojem elektrické energie. Tradiční (údržbová) baterie se skládá z několika částí:
Moderní baterie jsou bezúdržbové, mají větší stabilitu, menší samovybíjení a uživatelé už nemusí kontrolovat stav hladiny elektrolytu a pravidelně doplňovat odpařenou vodu.
V zimě se velmi často stane, že dorazíte ke svému automobilu a nenastartujete. Je to kvůli slabé baterii. Autobaterie v zimě a hlavně v mrazu velmi rychle ztrácí svou kapacitu, což pak způsobuje to nemilé překvapení v podobě nenastartovaného auta.
Pokud je autobaterie vybitá, pak může zamrznout, a to už při několika málo stupních pod nulou, ve větším mrazu pak dokonce hrozí její roztržení. Pokud je ovšem baterie dostatečně nabitá, tak ji ani mrazy sahající pod několik desítek stupňů pod nulou nemohou ohrozit.
Při ježdění delších tras se baterie zvládá dobíjet sama prostřednictvím alternátoru. Problém nastává pokud v zimě jezdíte kratší trasy a často startujete. Baterie se nestíhá doplnit na celou kapacitu, kterou vydá na nastartování motoru.
V případě takového užívání vozidla je potřeba baterie kontrolovat a dobíjet. Nejjednodušším způsobem kontroly je orientační test kapacity baterie. Ten je možný prostým změřením napětí baterie a vyhodnotit ho pomocí této tabulky:
Ani v létě není baterie v bezpečí, vysoké teploty jsou často příčinou toho, že se baterie začne samovybíjet. V případě, že není baterie dobíjena dlouhou jízdou nebo se pravidelně nekontroluje a nedobíjí nabíječkou, může nastat vybití baterie až na nízké hodnoty.
Sulfatace desek hrozí pokud se baterie hluboce vybije a není hned nabitá. Tento jev vzniká tím, že se na elektrodách článků usazuje síran olova a vytvoří nepropustnou vrstvu na deskách a baterie začne ztrácet svou kapacitu.
To, že dostala baterie “zabrat” v létě, se může projevit až v zimě, kdy motor potřebuje větší vnitřní motor a potřebuje maximální výkon baterie. Stejné zacházení vyžaduje také motobaterie.
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.