Elektromobily a jejich budoucnost

Tagy:  elektromobil, elektřina, budoucnost, provoz, potenciál, vůz, auto, ekologie

Sponzorované odkazy:

Elektromobily a jejich budoucnost

Elektromobily a jejich budoucnost

Elektromobily a „zelené“ smýšlení na nás útočí ze všech. Je ale třeba si uvědomit, že se nejedná o žádný výstřelek moderní doby. První elektromobil se zrodil již roku 1881 ve Francii. Ujel tehdy několik desítek metrů, než dospěl napájecí kabel na cívce ke svému konci. Elektromobil byl také prvním vozem, který překonal rychlost 100 km/h. Stalo se tak roku 1900. Pojďme se ale podívat, jak to vypadá s elektromobily do budoucna.

Novodobí průkopníci

Elektromotory se větší míře dostaly do velkosériových vozů na konci devadesátých let, a to díky Toyotě Prius a Hondě Insight. To ale nebyly ryzí elektromobily. Byly to hybridní vozy vybaveny jak spalovacím, tak elektrickým motorem. Pod podlahou zavazadlového prostoru se nachází akumulátory, které jsou dobíjeny buď během brzdění nebo odebírají energii z benzínového motoru. Když chceme jet potichu a čistě, můžeme potom přepnout na elektromotor a neslyšně vyjet ze sídliště. Hlavní kouzlo systému ale tkví v rekuperaci brzdné energie a spolupráci obou motorů. Při lehkém zatížení má prioritu elektromotor, když se akumulátory vybijí, systém sám přepne na spalovací motor. Při potřebě razantního zrychlení mohou oba motory pracovat současně. Tato pružnost při předjíždění člověka velmi překvapí.

Současnost a budoucnost

V současné době se na trhu pohybuje mnoho podobných hybridů a objevují se i ryzí elektromobily. Jejich nedostatečný dojezd se mnohdy kompenzuje přítomností tzv. range extenderu. Tím bývá spalovací motor, který ale nemůže pohánět vůz sám od sebe, ale pouze vyrábí elektřinu pro elektromotor, a to když se nám vybijí akumulátory. Takovéto vozy mívají dojezd delší než 500 km, ovšem překvapí jejich vysoká spotřeba v režimu jízdy pomocí range-extenderu. Z ryzích elektromobilů bez jakéhokoli spalovacího motoru to nejdále dotáhnul Nissan Leaf. Ten nabízí velmi vyspělou techniku, skvělé jízdní vlastnosti díky nízkému těžišti tvořenému akumulátory pod kapotou a dojezd více než 100 km. Lze jej nabíjet i doma z běžné zásuvky.

Stále příliš mnoho nevýhod

Troufám si ale říci, že doba elektromobilů ještě nezačala a je otázkou, jestli vůbec začne. Hlavním problémem je cena elektromobilů. Tyto vozy zdaleka nejsou volbou ekonomů. Za cenu, kterou zaplatíme navíc proti srovnatelnému běžnému vozu, se můžeme opájet dynamikou spalovacího motoru co hrdlo ráčí a stejně nikdy nespálíme tolik benzinu, aby se nám elektromobil vyplatil. Ceny měsíčních značkových pronájmů jsou snad ještě absurdnější. Dále je nedostatek dobíjecích stanic, které by umožnily nabít akumulátor rychleji než za obvyklých osm hodin z domácí sítě. Navíc i ona elektřina z velké části pochází z tepelných elektráren, takže i šetření životního prostředí je poměrně diskutabilní. Závěrem lze říci, že elektromobily ano, ale ještě nenadešel správný čas a je otázkou, zda ryze pragmatickým pohledem na věc někdy nastane.

Nissan Leaf – zdroj: www.nissan.deNissan Leaf – zdroj: www.nissan.de

Článek Elektromobily a jejich budoucnost byl publikován 16. listopadu 2011 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (2).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...