Škoda Felicia - 6. díl seriálu Vozy poválečného Československa

Tagy:  Škoda, Felicia, roadster, kabrio, kabriolet, Mladá Boleslav, Metalex

Sponzorované odkazy:

Škoda Felicia - 6. díl seriálu Vozy poválečného Československa
Foto: autor článkuFoto: autor článku

Škoda Felicia je jediným poválečným roadsterem mladoboleslavské automobilky a mnohými znalci i laiky je považována za nejkrásnější škodovku vůbec. Nyní je to sběrateli a fanoušky historických vozidel velmi vyhledávaný model. Celkově se vyrobilo 1010 „čtyřistapadesátek“ a 14 852 felicií.

Škoda typ 450

Samotné felicii předcházel poměrně málo známý typ 450. Vycházel ze staršího modelu Spartak, byl představen již roku 1956 na veletrhu v Brně. Vyvíjel ho pobočný závod v Kvasinách. Ten sériové výroby se zprvu nedostal, bylo postupně vyvíjeno několik prototypů, které se více a více odvracely od designu původního spartaku. Z něj byla ovšem převzata technika včetně motoru o objemu 1089 ccm. Ten byl ale upraven snížením hlavy válců, novou vačkovou hřídelí, jinými ventily a sacím potrubím. Byly použity dva karburátory Jikov 32 SOPb. Výsledkem bylo zvýšení výkonu motoru na 38,2 kw čili 50 koní. Do sériové výroby se tento vůz dostal až roku 1959, kdy se již ve výrobě objevila nová octavia. Zároveň s ní byl vyvinut modernější roadster, který již nesl jméno Felicia a původní „čtyřistapadesátku“ z výroby vytlačil.

Ryzí felicia

Jak jsme si již řekli výše, Škoda Felicia vycházející z octavie, čili taková, jakou ji známe téměř všichni, se vyráběla od roku 1959. Sdílela všechna moderní řešení své sestry s pevnou střechou. Výkon činil poměrně bídných 36,8 kw. V roce 1961 potom došlo na facelift, při kterém na zádi přibyly charakteristické ploutvičky, na jinak tvarovaném hardtopu se objevila vyklápěcí boční okénka a zadní kapota přišla o atraktivní kulaté víko nádrže, které bylo nahrazeno běžným obdélníkovým víčkem na blatníku. S faceliftem přišlo také provedení Škoda Felicia Super s motorem o objemu 1221 ccm a výkonem slušných 40,5 kw čili 55 koní. To umožnilo maximální rychlost 135 km/h a spotřeba paliva se držela na 9,5 litrech na sto kilometrech. Výroba vozu skončila bez nástupce roku 1964. Od té doby se s logem škodovky již žádný kabriolet neobjevil. O jistou reinkarnaci se pokusil mělnický Metalex, který vyrobil na konci devadesátých let několik kabrioletů na bázi novodobé felicie II. Bylo to svého času jediné čtyřdveřové kabrio světa. Ovšem vysoká cena a přinejmenším kontroverzní design tento vůz odsoudily k zániku.

Škoda Felicia zůstává snem každého milovníka klasických automobilů a nic na to nemění ani datum jejího narození, spíše naopak. Foto: autor článkuFoto: autor článku Foto: autor článkuFoto: autor článku Foto: autor článkuFoto: autor článku

Článek Škoda Felicia - 6. díl seriálu Vozy poválečného Československa byl publikován 2. ledna 2012 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...