Nacházíte se: Úvodní stránka > Auta > Škoda 1000 MB - 8. díl seriálu Vozy poválečného Československa
Sponzorované odkazy:
Jsme tu s dalším pokračováním seriálu o vozech poválečného
Československa. Tentokrát se zaměříme na Škodu 1000 MB. Tento vůz byl
totiž velkým přelomem – „embéčko“ totiž zahájilo mírně
zpátečnický trend koncepce „všechno vzadu“. Motor se tedy z prostoru
pod přední kapotou přesunul za zadní nápravu, která byla samozřejmě
poháněná. Tato změna přinesla některým majitelům chvíli slávy, když
se v zimní kalamitě vyškrábali do kýženého stoupání a ukázali tak
dalším řidičům záda. Ve standardních provozních režimech to ale
znamenalo záludnější jízdní vlastnosti způsobené nevyvážeností vozu.
O tom svědčí i to, že se tato koncepce ve výrobě běžných osobních
vozů dnešních dnů nedožila. Další revolucí bylo použití samonosné
karoserie. Škoda 1000 MB se vyráběla letech 1964 – 1969 a bylo vyrobeno
celkem 419 540 vozů.Foto: autor článku
Při vývoji nástupce tehdejší Octavie bylo prioritou snížení spotřeby paliva při zachování potřebné dynamiky. Jedinou cestou bylo použití objemově menších agregátů při výraznějším snížení hmotnosti vozu. Bylo tedy rozhodnuto nahradit těžkou a prostorově náročnou rámovou konstrukci samonosnou karoserií. Tím se zároveň zvětšil i prostor v interiéru. Vůz byl poháněn vodou chlazeným celohliníkovým agregátem o objemu 988 ccm a výkonu 31,6 kw. Ten stačil na maximální rychlost 120 km/h. Výkon se na zadní poháněnou nápravou přenášel skrze čtyřstupňovou převodovku s řazením na podlaze.
Kromě klasického čtyřdveřového sedanu se počítalo i s dalším karosářskými variantami, z nichž se ale žádná nedočkala sériové výroby. Takto byl ukončen vývoj praktického kombi, podivuhodného typu 1000 MBX bez středního sloupku i sportovního roadsteru, který měl nahradit felicii. I navzdory disproporční karoserii lichotil krásnému designu klasické karoserie „embéčka“. Roadster měl ale problémy s celkovou tuhostí karoserie, což se projevilo při úsměvné události, kdy se jediný prototyp tohoto otevřeného vozu rozlomil na železničním přejezdu na dvě části – nedochoval se nám tedy ani koncept, který by posloužil jako muzejní exponát. Co se ale podařilo protlačit až do výroby bylo provedení 1100 MB s motorem o objemu 1107 ccm a výkonu 38 kw čili 52 koňských sil. Výroba probíhala v letech 1968 – 1969.
Škodu 1000 MB bychom měli vnímat jako zásadní a přelomový model
v historii škodovky. Hoden obdivu je také překrásný, elegantní a ve své
době velmi moderní design karoserie.Foto: autor článku
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.