Škoda 1000 MB - 8. díl seriálu Vozy poválečného Československa
Sponzorované odkazy:
Jsme tu s dalším pokračováním seriálu o vozech poválečného Československa. Tentokrát se zaměříme na Škodu 1000 MB. Tento vůz byl totiž velkým přelomem – „embéčko“ totiž zahájilo mírně zpátečnický trend koncepce „všechno vzadu“. Motor se tedy z prostoru pod přední kapotou přesunul za zadní nápravu, která byla samozřejmě poháněná. Tato změna přinesla některým majitelům chvíli slávy, když se v zimní kalamitě vyškrábali do kýženého stoupání a ukázali tak dalším řidičům záda. Ve standardních provozních režimech to ale znamenalo záludnější jízdní vlastnosti způsobené nevyvážeností vozu. O tom svědčí i to, že se tato koncepce ve výrobě běžných osobních vozů dnešních dnů nedožila. Další revolucí bylo použití samonosné karoserie. Škoda 1000 MB se vyráběla letech 1964 – 1969 a bylo vyrobeno celkem 419 540 vozů. Foto: autor článku
Naplnění představy lehkého a úsporného vozu
Při vývoji nástupce tehdejší Octavie bylo prioritou snížení spotřeby paliva při zachování potřebné dynamiky. Jedinou cestou bylo použití objemově menších agregátů při výraznějším snížení hmotnosti vozu. Bylo tedy rozhodnuto nahradit těžkou a prostorově náročnou rámovou konstrukci samonosnou karoserií. Tím se zároveň zvětšil i prostor v interiéru. Vůz byl poháněn vodou chlazeným celohliníkovým agregátem o objemu 988 ccm a výkonu 31,6 kw. Ten stačil na maximální rychlost 120 km/h. Výkon se na zadní poháněnou nápravou přenášel skrze čtyřstupňovou převodovku s řazením na podlaze.
Realizované a nerealizované prototypy
Kromě klasického čtyřdveřového sedanu se počítalo i s dalším karosářskými variantami, z nichž se ale žádná nedočkala sériové výroby. Takto byl ukončen vývoj praktického kombi, podivuhodného typu 1000 MBX bez středního sloupku i sportovního roadsteru, který měl nahradit felicii. I navzdory disproporční karoserii lichotil krásnému designu klasické karoserie „embéčka“. Roadster měl ale problémy s celkovou tuhostí karoserie, což se projevilo při úsměvné události, kdy se jediný prototyp tohoto otevřeného vozu rozlomil na železničním přejezdu na dvě části – nedochoval se nám tedy ani koncept, který by posloužil jako muzejní exponát. Co se ale podařilo protlačit až do výroby bylo provedení 1100 MB s motorem o objemu 1107 ccm a výkonu 38 kw čili 52 koňských sil. Výroba probíhala v letech 1968 – 1969.
Škodu 1000 MB bychom měli vnímat jako zásadní a přelomový model v historii škodovky. Hoden obdivu je také překrásný, elegantní a ve své době velmi moderní design karoserie. Foto: autor článku
Článek Škoda 1000 MB - 8. díl seriálu Vozy poválečného Československa byl publikován 1. března 2012 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Marek Pouzar. Pro diskusi slouží komentáře (1).
Podobné články
- Škoda Fabia 06.08.2007 11.59
- Škoda Yeti 08.10.2007 17.20
- Škoda Octavia 01.09.2007 08.00
- Škoda Felicia 13.04.2008 16.00
- Škoda Roomster 03.02.2008 19.22
Top 10
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Výměna autobaterie: Pozor na kabely
- Autovlaky: Na dovolenou trochu jinak
- Vyhřívané autopotahy: příjemné, ale nebezpečné
- Seat Altea XL – XL prostoru, co dodat víc?
- Ofuky oken a homologace
- Peugeot 307
- Moje recenze na Dovez to dál, služba na dovoz aut ze zahraničí
- Jak spolehlivě poznat zimní pneumatiky?
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu