Krabice na kolech? EU chce kulatější kamiony

Dnešní kamiony mají vesměs všechny tvar „krabice“. Kapotovaných vozů jako je třeba Tatra Jamal moc není to se nelíbí Evropské komisi. Ta chce, aby měly kamiony lepší aerodynamiku, díky které by bylo možné ušetřit…
Lepší aerodynamika by mohla podle Evropské komise znamenat výrazné úspory paliva. Přitom nejde o velké změny, náhradní díly na nákladní vozy by zůstaly vesměs stejné. Stačilo by jen vyrábět zaoblené kabiny a přidat aerodynamické nástavce na návěs. Podobné prvky za zádi se v USA již používají a jejich cena se pohybuje v řádech desítek tisíc korun.
Bylo dokonce spočítáno, že úspory jednoho nákladního vozu by mohly být až 5 000 Eur ročně (při ujetí 100 000 kilometrů). Vedle desetiprocentní spotřeby paliva by se snížilo i množství emisí. Efekt by mohl být i v bezpečnosti, kdy nebudou tak tragické následky střety s nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu – s lidmi.
Ale v podstatě nejde o žádnou převratnou změnu, například legendární Multicar – ač nikdy nebyla krabicí – se zakulatila a zároveň náhradní díly multicar tak razantní změnou neprošly. Zakulacené jsou i vozy avia, ale ty nebyly nikdy krychle.
Pryč ze silnic s krychlemi!
Stávající předpisy je naléhavě potřeba aktualizovat, aby odpovídaly technickému pokroku. V praxi totiž dnes stávající pravidla vlastně brání zavádění inovativních návrhů. Komise proto chce usnadnit zavádění vozidel s lepší aerodynamikou – umožnit konstruovat zaoblené kabiny a vybavit auta aerodynamickými křidélky na zádi přípojného vozidla. Ač jsou to drobné změny, při jízdě na dlouhé vzdálenosti mají velký význam.
„Krychle má vůbec nejhorší aerodynamické vlastnosti, a proto musíme dát nákladním automobilům na našich silnicích lepší tvar,“ vysvětluje eurokomisař pro dopravu Siim Kallas, proč je třeba zabývat se tématem designu nákladních vozů.
Změna se dotkne asi milionu kamionů z celkového počtu 6 500 000 nákladní vozů po Evropě a evropští výrobci patří mezi světovou špičku v inteligentní a inovativní konstrukci vozidel. Předpoklad je, že by první kamiony konstruované podle tohoto hlediska mohly vyjet okolo roku 2020.
Článek Krabice na kolech? EU chce kulatější kamiony byl publikován 6. června 2013 v 19.45 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (1).
Podobné články
- Pneumatiky na nákladní vozy 25.02.2016 21.15
- Scania: Nákladní vozy s dlouhou tradicí 04.10.2013 00.00
- Nákladní vozy z Čech: Léty prověřená kvalita 31.10.2013 23.00
- Tip na koupi náhradních dílů na nákladní vozy 16.11.2012 13.15
- S vozy Hyundai bezpečně na cestách 07.11.2015 00.00
Top 10
- Protektory, nebo nové pneumatiky – jaké zvolit?
- Ford Edge: O pohon 4x4 je zájem
- Malaguti Madison S200
- Víte, co dělat, když omylem vjedete do uzavřeného úseku dálnice?
- Nejkrásnější evropské trasy pro motocykly a jaké stroje jsou na ně ideální
- Hledáte rodinný sedmimístný vůz? Tady jsou ty nej – prostor, úspora i pohodlí
- Kdy je možné otáčet se v křižovatce, aniž by řidič porušil pravidla silničního provozu
- Potřebujete skvělou dovolenou? Jeďte do Tater a využijte TOP ubytování Jasná
- Zařizujete autodílnu? Poradíme vám, jak na to levně, jednoduše a ekologicky
- Bránění v předjetí: Co to je, proč je nebezpečné a jak se trestá
Tagy
autoservis Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design zámek řadicí páky Škoda Chrysler autopůjčovna VW baterie ofuky oken Nové Porsche 718 GT4 RS Clubsport