Mazda3: Odvážně jiný hatchback

Tagy:  Mazda, Mazda3, hatchback, inovace, sportovní, SKYACTIV, KOBO

Sponzorované odkazy:

Mazda3: Odvážně jiný hatchback

Japonská automobilka Mazda letos sbírá jedno ocenění za druhým. Velmi zdařilý je kompaktní model Mazda3, který obdržel ocenění Red Dot Award 2014 a také se probojoval do finále anket World Car of the Year a World Car Design of the Year.

Nová Mazda3 se může pyšnit mezinárodní cenou „Red Dot Award: Product Design 2014“. Designový styl „KODO – Duše pohybu“ se dočkal ocenění také v podobě finále (tři nejúspěšnější vozy) anket 2014 World Car of the Year (světové auto roku 2014) a 2014 World Car Design of the Year (automobilový design roku 2014). Nový vůz jde ve stopách Mazdy6, která získala Red Dot Award loni a letos ovládla mimo jiné i českou anketu Auto roku.

Inovativní design, funkčnost a ergonomie kompaktního japonského hatchbacku jsou patrné na první pohled. Není divu, že se jedná o nejprodávanější Mazdu všech dob a počet ocenění na jejím kontě již přesáhl číslovku 150. Od uvedení první verze na trh v roce 2003 byly vyrobeny již čtyři miliony kusů. Mazda3 se vyrábí také jako sedan, daleko lákavější je ale její verze hatchback. „Segment C tvoří čtvrtinu evropského trhu osobních automobilů, což vysvětluje, proč jsme chtěli, aby byl tento model něčím zvláštní a aby okouzlil na první pohled,“ řekl Peter Birtwhistle, šéfdesignér evropského vývojového střediska Mazdy.

Mazda3 je sportovním vozem, který umí stlačit kombinovanou spotřebu na 4,1 l/100 km. Foto: www.mazda.czMazda3 je sportovním vozem, který umí stlačit kombinovanou spotřebu na 4,1 l/100 km. Foto: www.mazda.cz

Sportovní duch zvenku i uvnitř

Vůz, který je na evropském trhu od podzimu loňského roku, údajně vznikl s cílem překonat všechna očekávání a má být „odvážně jiný“. Nabízí skvělé jízdní vlastnosti, vysokou úroveň bezpečnosti a kvalitní zpracování. Jistě potěší i nízká spotřeba paliva a mobilní internetové připojení MZD Connect. Typická přední masky Mazdy zvýrazňuje mřížku chladiče ve tvaru křídel, která elegantně přechází v elegantní LED světlomety. Sportovní a dynamický design pokračuje výraznými liniemi podél karoserie a končí sportovním zpracováním zádě s výrazným spojlerem a anténou ve tvaru žraločí ploutve.

Sportovní duch provází i interiér, kde se snoubí s elegancí. Saténově chromované vyhotovení a prvky příjemné na dotek, sportovní sedadla a poutavé grafické prvky pečlivě zpracovaného aktivního řídícího displeje zaručují, že jízda bude zážitek. Hlavní silnou stránkou je ale systém MZD Connect pro připojení mobilního přístroje. Systém umí přehrávat a zobrazovat obsah ze smartphone prostřednictvím audio systému vozu a 7“ dotykové obrazovky. Vše lze bezpečně ovládat přes kruhový ovladač HMI Commander umístěný mezi předními sedadly.

Prémiový vzhled interiéru Mazdy3 je také sportovní. Foto: www.mazda.czPrémiový vzhled interiéru Mazdy3 je také sportovní. Foto: www.mazda.cz

Pod kapotou vozu může být jeden z trojice zážehových motorů SKYACTIV-G (objem 1,5 litru a 2 litry ve verzi „high power“ a „standard power“) nebo vznětový SKYACTIV-D (2,2 litru, verze „high power“ a „standard power“). Motory jsou úspornější než kdy dříve, kombinovaná spotřeba paliva se dostala až na 4,1 litru na 100 km. Na výběr je manuální nebo automatické šestistupňová převodovka. Dynamický výkon inspirován myšlenou Jinba Ittai – „kůň a jezdec jako jeden“ vytváří jedinečné spojení mezi řidičem a vozem. Nová struktura karoserie SKYACTIV pak přináší vyšší tuhost a zároveň nižší hmotnost.

Mazda3 nabízí také mnoho dalších bezpečnostních prvků. Systém sledování jízdních pruhů, systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu, systém podpory rozpoznání vzdálenosti/pro­tikolizní systém SCBS nebo systém signalizace nouzového zastavení pomáhají bezpečnému výkonu a motorista vše vidí na již zmiňovaném aktivním řídícím displeji.

Z Hirošimy do Frankfurtu? V pohodě!

Co se týká spolehlivosti a robustnosti, tu se japonská značka rozhodla demonstrovat vcelku netradiční cestou – loni vyslala osm vozů na 15 000 km dlouhou cestu z hirošimské továrny na autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem po vlastní ose. „Mazda Route3 – Hiroshima to Frankfurt Challenger Tour 2013“ navazovala na expedice z roku 1977 (Mazda 323) a 1990 (Mazda 626).

Loni zvládlo 8 vozů cestu dlouhou 15 000 kilomterů z Hirošimy do Frankfurtu nad Mohanem na autosalon. Bez problémů. Foto: www.mazda.czLoni zvládlo 8 vozů cestu dlouhou 15 000 kilomterů z Hirošimy do Frankfurtu nad Mohanem na autosalon. Bez problémů. Foto: www.mazda.cz

Mazda3 je úspěšná přesto (nebo možná právě proto), že se angažuje v silném segmentu hatchbacků. Právě zde je totiž zařazen také celosvětově nejprodávanější vůz Ford Focus, Peugeot 206, Fiat Grande Punto nebo nedávná mladoboleslavská novinka – Škoda Rapid Spaceback. Nechme se tedy překvapit, jak se budou prodeje těchto modelů významných hráčů vyvíjet dále…

Článek Mazda3: Odvážně jiný hatchback byl publikován 14. června 2014 v 00.00 v rubrice Auta a Novinky. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...