Čištění DPF filtru: Ne všechny alternativy jsou výhodné

Čištění DPF filtru: Ne všechny alternativy jsou výhodné

Parkuje vám ve vaší garáži auto poháněné dieselovým motorem anebo máte firemní flotilu, jejíž základ tvoří právě naftová auta? Ať už je vaše odpověď kladná v jakémkoli případě, rozhodně byste měli znát minimálně základní informace týkající se DPF filtru. Ano, filtr pevných částic mají integrovaný vozy vyrobené po roce 2000. Poslední modely, které vyjely z výrobních linek bez něj, splňují pouze normu Euro 4. V současné době je povinný. Při jeho odstranění vám reálně hrozí, že neprojdete STK. My se v následujících řádcích podíváme na princip fungování DPF filtru a především na situaci, kdy dojde k jeho většímu znečištění, případně ucpání. Ne vždy je totiž v takovýchto případech nezbytné kupovat nový.

DPF, FAP, co vlastně znamenají tyto zkratky?

V současné době rozlišujeme u DPF druhy filtrů různého provedení, nicméně všechny jsou typické označením zkratkami, a to DPF nebo FAP. Prvně jmenovaná znamená Diesel Particulare Filter. Toto označení se používá hlavně u koncernu Volkswagen a některých dalších. Naopak zkratka FAP byla poprvé uvedena koncernem PSA Peugeot Citroën. Většinou se tedy tímto způsobem označují filtry pevných částic u francouzských vozů.

Jak fungují filtry pevných částic?

Princip jejich fungování není nijak extrémně složitý. Jde prakticky o součásti výfukového potrubí, jež má za úkol zabránit tomu, aby se do ovzduší dostaly rakovinotvorné látky vznikající při spalovacím procesu. Ten samozřejmě u dieselu není dokonalý. Dříve byly patrné dokonce větší kusy černých sazí, u modernějších aut jde o malé mikroskopické kousky, jež jsou ale o to agresivnější. V plicích člověka se drží a způsobují nenávratné destruktivní procesy. Mnozí lidé se obávají u DPF ceny, nicméně co jsou peníze oproti zdraví nás všech?

Tradiční výdrž a vypalování DPF filtru svépomocí

Výrobci DPF filtrů většinou uvádějí z hlediska jejich výdrže určité rozmezí. Tradičně jde o 80 – 250 000 km. Všechno se totiž odvíjí od individuálního provozu konkrétního vozidla. Ke spalování nečistot uvnitř filtru dochází až při vysokých teplotách. Ty vznikají při dlouhodobější jízdě rychlostí okolo 100 km/h. Jestliže jezdíte pouze městským provozem, životnost filtru bude pochopitelně mnohem nižší. I proto se doporučuje jet občas dlouhou vzdálenost a vypálit jej. Tedy alespoň částečně.

Druhy oprav DPF filtrů

Nový filtr pevných částic je velmi drahý. Jeho cena se pohybuje v řádu desítek tisíc korun. I proto se vyplatí čištění DPF filtru. Existuje několik metod.

Čištění svépomocí

Tento způsob čištění filtru pevných části nedoporučujeme. Jak nestabilní tlak vzduchu, tak i vody by mohly způsobit poškození keramické vnitřní části.

Řízené vypalování filtru v servisu

Metoda, která částečně pomůže, ale nevypálí všechny nečistoty. Především připečený popel je nehořlavý.

Precizní strojové čištění

Nejdokonalejší je právě tento typ renovace filtru pevných částic. Nejprve se demontuje z vozu, poté diagnostikuje a zjistí se, zdali je vůbec opravitelný. V opačném případě je totiž nutná výměna filtru pevných částic. Pokud je stále v solidní kondici, dochází k jeho strojovému čištění za konstantního tlaku a k provedení tlakové zkoušky. Nakonec ještě obdržíte protokol o celém procesu. Filtr by měl poté vydržet opět stejnou porci kilometrů jako na začátku, když byl nový.

Článek Čištění DPF filtru: Ne všechny alternativy jsou výhodné byl publikován 17. února 2018 v 22.15 v rubrice PR články. Autorem článku je Inzerce. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...