Nacházíte se: Úvodní stránka > Auta, Informace a Novinky > Renault EZ-ULTIMO: robotické vozidlo sdílené mobility
Sponzorované odkazy:
Groupe Renault na Mondial de l´Automobile v Paříži prezentovala unikátní jako ze sci-fi vystřižené koncepční robotické vozidlo, které zkoumá možnosti sdílené mobility zítřka. EZ-ULTIMO ztělesňuje sdílenou městskou mobilitu pro všechny.
Renault EZ-ULTIMO (čte se anglicky jako „EASY ULTIMO“) je plně elektrické, propojené a autonomní robotické vozidlo. Toto přepychové robovozidlo by mělo být nabízeno jako služba pro konkrétní cestu, okružní jízdu či denní pronájem.
EZ-ULTIMO a jeho palubní technologie (konektivita, obrazovky, předkládané informace apod.) mohou být přizpůsobeny individuálním potřebám a mohou během jízdy plnit funkci jakési hotelové informační služby či turistického průvodce.
Renault EZ-ULTIMO je robotické vozidlo bez místa pro řidiče a vybavené schopností autonomního řízení 4. úrovně v rámci mezinárodní pětiúrovňové škály SAE International. To znamená, že dokáže hlídat svou vzdálenost od vozidla před sebou, držet se v jízdním pruhu, přejíždět do jiného pruhu (např. při předjíždění) a odbočit na křižovatce. Dokáže také samo sebe zabezpečit v případech mimořádných událostí v bezprostředním okolí, buď samo, nebo prostřednictvím svého propojení s řídícím centrem.
Díky své autonomní technologii 4. úrovně je EZ-ULTIMO schopno jezdit jak po městě, tak v mimoměstském prostředí, například dojet na letiště nebo z hotelu k nějaké turistické zajímavosti.
Bez ohledu na prostředí jsou využívány stále tytéž senzory: radar, lidar, kamery a ultrazvukové senzory. Softwarová nastavení pak zpracovávají a analyzují data těmito senzory shromážděná, která se liší v závislosti na tom, zda vozidlo jede městem nebo mimoměstskou oblastí. Tato nastavení se automaticky přepnou, jakmile vozidlo detekuje změnu svého prostředí.
EZ-ULTIMO využívá svého designu, s futuristickými prvky, uhlazené a nehlučné elektrické platformy. Díky své výšce 1,35 m snadno splyne s městským prostředím a při své délce 5,8 m je vizuálně velice působivý, přesto zůstává nenápadný díky nehlučné povaze elektromobilu. Dvoutunová karoserie má temně černou barvu se zeleným nádechem v dolní partii a odstínem champagne v horní. Jeho kabina je zařízena ušlechtilými materiály, jako jsou dřevo, mramor či kůže.
Jako by byly ovládány virtuálním majordomem, impozantní boční dveře se automaticky otevřou, přičemž horní prosklená část se otevře jako motýlí křídla. Díky nepřítomnosti B sloupku v tomto voze je široký, dokořán otevřený otvor zjevnou výzvou k nástupu. Ten je usnadněn otočným sedadlem, které přijede k cestujícímu, aby se mohl posadit. Finálním detailem je pak světélkující nápis na podlaze přede dveřmi, která cestující vítá.
Vozidlo je útulnou ulitou pro maximálně tři cestující, kteří mají během jízdy možnost prohlížet si město z nové perspektivy, aniž by sami byli viděni zvenčí. Jakmile nastoupí, měli by se cítit „jako doma“ a sledovat skrz panoramatické střešní okno oblohu nad svou hlavou.
V červenci 2018 oznámily město Paříž a Groupe Renault svůj záměr sdílet svou odbornost a své dovednosti při rozvoji elektrické mobility pro Pařížany, obyvatele tzv. Velké Paříže a návštěvníky Paříže. Součástí bude rozvoj nabídky elektrických užitkových vozidel, včetně ride-hailingu a car sharingu, přičemž cílem je provozování flotily 2 000 elektromobilů do konce roku 2019.
Zdroj foto: Renault
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.