Nacházíte se: Úvodní stránka > Informace > Bezpečnostní pás – slaví kulaté výročí 50 let
Sponzorované odkazy:
Už je to přes půl století, co
byl vynalezen první tříbodový bezpečnostní pás. Šťastlivcem, který se
tímto skvělým vynálezem zachraňujícím životy proslavil, není nikdo
jiný než Nils Bohlin. Tento pán, jenž pracoval jako
konstruktér pro společnost Volvo, právě roku
1959 vytvořil onen zmíněný tříbodový bezpečnostní pás,
v současnosti povinný prvek každého automobilu. Od tohoto vynálezu již
uplynula řada let, nikdo si však neuvědomuje, kolik lidských životů
bezpečnostní pás zachránil.
Nils Bohlin se narodil ve
švédském městě Härnösandu roku 1920. Nejprve od roku 1942 pracoval jako
letecký inženýr u velké firmy Svenska Aeroplan Aktiebolaget
(SAAB), kde byl o několik let později zodpovědný za vývoj
vystřelovacích sedaček, které sloužily pro lepší bezpečnost pilotů.
Vždy se však zajímal o to, jak lidskému tělu zajistit co největší
bezpečnost při extrémním zpomalení, proto v roce 1958 nastoupil do
společnosti Volvo jako bezpečnostní konstruktér.
Volvo v polovině 50. let vynalezlo mnoho řešení pro minimalizaci vážných zranění u člověka, která by mohla být způsobena nárazem do interiéru auta. K těmto úpravám můžeme zařadit teleskopický sloupek řízení, čalouněnou palubní desku nebo úchyty, které umožňovaly přichytit dvoubodový bezpečnostní pás na předních sedadlech.
Vynález úchytů pro dvoubodové bezpečnostní pásy, tzv. „diagonální pás“, však nebyl nejlepším řešením, neboť přezka pásu v úrovni hrudního koše cestujícímu způsobovala vážná poranění měkkých tělesných orgánů. To byl právě úkol pro Bohlina, aby vymyslel efektivnější alternativu. Bylo důležité skloubit připevnění horní i dolní části těla tak, aby se tento bezpečnostní pás dal lehce připevnit jednou rukou. Takto vznikl dnes již známý tříbodový bezpečnostní pás.
Výhody pásu se v krátkém čase rozšířily po celém světě. Bohlinův patent byl totiž okamžitě nabízen všem výrobcům automobilů a v roce 1959 byly vyrobeny a představeny první automobily značky Volvo, které se tímto pásem mohly pyšnit. Patřily mezi ně vozy Volvo Amazon (120) a PV 544. První ohlasy zákazníků byly skeptické, avšak po zkušebních testech se jejich názor zásadně obrátil. Vývoj pokračoval také umístěním bezpečnostních pásů na zadní sedadla, takže společnost Volvo musela přesvědčit zákazníky o důležitosti poutání nejen na předních, ale také na zadních sedadlech.
Po odchodu do důchodu v roce 1985 se mnohokrát oceněný Nils Bohlin dále podílel na dalších projektech s tématem bezpečnosti. Jeho skonání proběhlo v roce 2002 následkem infarktu.
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.