Výročí: Škoda a Volkswagen slaví 25 let

Tagy:  ŠKODA AUTO, historie, výročí, Volkswagen, koncern, růst, globální

Sponzorované odkazy:

Výročí: Škoda a Volkswagen slaví 25 let

Od 16. dubna 1991 je Škoda Auto součástí koncernu Volkswagen. Automobilka se za uplynulé čtvrtstoletí zvedla z pozice regionálního lídra v globálního hráče. Jen za loňský rok opět vyrobila více než milion vozů.

V roce 1990 se československé vládě přihlásilo několik automobilek ze západní Evropy i ze zámoří se zájmem o tradiční značku, jejíž historie sahala až do roku 1895. Vláda po zvážení nabídek schválila fúzi s koncernem Volkswagen, největším výrobcem aut v Evropě té doby.

Volkswagen o mladoboleslavskou značku a československý trh projevoval zájem dlouhodobě. Již v roce 1987 byly ve Wolfsburgu v rámci uvažované spolupráce realizovány zkoušky prototypu nové modelové řady ŠKODA Favorit s pohonem předních kol, vzniklé pod taktovkou šéfa vývoje Petra Hrdličky.

Smlouvu o vstupu společnosti s novým názvem „ŠKODA, automobilová akciová společnost“ do svazku skupiny Volkswagen podepsali 28. března 1991 tehdejší ministr průmyslu české vlády Jan Vrba a předseda představenstva společnost Volkswagen Carl Hahn. Tento dokument vstoupil v platnost dnem 16. dubna 1991. Rovněž tehdy získal koncern Volkswagen za vklad 620 milionů marek celkem 31 % akcií mladoboleslavské společnosti. Svůj podíl ve firmě poté postupně navyšoval, až se 30. května 2000 stal držitelem plných 100 % akcií.

„ŠKODA patří k automobilkám s nejbohatší tradicí a díky silnému týmu spolupracovníků dosáhla za uplynulé čtvrtstoletí skutečně mimořádného úspěchu,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO.

Roční kapacita výroby v roce 1991 činila necelých 200 000 vozidel a modelový program tvořily pouhé dvě řady – dožívající typy s motorem vzadu a pohonem zadních kol a v roce 1987 představený moderní model Favorit ve verzi hatchback a kombi (Forman). Dnes ŠKODA nabízí rozsáhlou paletu více než 40 modelových variant, sahajících od malého vozu Citigo až po vlajkovou loď ŠKODA Superb. Ve 14 výrobních závodech na dvou kontinentech vznikají vozy pro více než stovku trhů po celém světě.

ŠKODA AUTO se za 25 let výrazně změnila. Foto: ŠKODA AUTOŠKODA AUTO se za 25 let výrazně změnila. Foto: ŠKODA AUTO

Vývoj i vlastní školy

ŠKODA je jedinou automobilkou, která v České republice vozy nejen vyrábí, ale také vyvíjí. Zatímco na jaře 1991 mělo mladoboleslavské vývojové oddělení společnosti ŠKODA 600 pracovníků, v roce 2015 bylo ve vývojovém, technologickém a designovém centru v Mladé Boleslavi zaměstnáno téměř 2000 vysoce kvalifikovaných specialistů. Od roku 1991 do března 2016 směřovalo do nových modelů, do výzkumu a vývoje i do rozšíření výrobních kapacit více než 300 miliard korun

Firemní Střední odborné učiliště strojírenské v Mladé Boleslavi má tradici dlouhou takřka 90 let, během té doby se zde vyučilo 22 000 žáků. Přímo v Mladé Boleslavi navíc od roku 2000 působí ŠKODA AUTO Vysoká škola, kterou dosud úspěšně absolvovalo 1400 studentů.

Slavnosti v reprezentativním Laurin & Klement Fóru firemního ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi se zúčastnilo zhruba 500 pozvaných hostů včetně předsedy české vlády Bohuslava Sobotky, šéfa koncernu Volkswagen Matthiase Müllera a předsedy odborů OS KOVO MB Jaroslava Povšíka. ŠKODA AUTO se za posledních 25 let stala jedním z motorů české ekonomiky. Nedávno také vláda podpořila rozvoj průmyslové zóny Solnice-Kvasiny v Královéhradeckém kraji, kde automobilka investuje přes 7,2 miliardy korun a vytváří přes 2000 pracovních mís­t.

Článek Výročí: Škoda a Volkswagen slaví 25 let byl publikován 2. května 2016 v 00.00 v rubrice Novinky, Auta a Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...