Nacházíte se: Úvodní stránka > Auta > Škoda VOS - 2. díl seriálu Vozy poválečného Československa
Sponzorované odkazy:
V prvním dílu našeho seriálu o českých poválečných vozech jsme si povídali o Škodě Tudor, proto mnozí z vás jistě čekali jeho nástupce – Škodu 1200/1201. My ovšem zachováme chronologickou posloupnost vzniku jednotlivých modelů, odbočíme z „mainstreamu“ a připomeneme si málo známou Škodu VOS.
Škoda VOS čili Vládní Osobní Speciál byla pancéřovaná limuzína, která měla vozit tehdejší české vládní špičky. Vývoj a výroba probíhaly v letech 1949 – 1952. Vyrobit se mělo padesát kusů pancéřované verze a padesát nepancéřovaných vozů. Tento počet se nepodařilo naplnit, bohužel již nevíme kolik vozů se ve skutečnosti vyrobilo – projekt totiž podléhal utajení.
Tradiční čeští výrobci reprezentativních vozů – Praga a Tatra – byli zavaleni státními zakázkami na nákladní vozy, proto úkol vyrobit nový vládní speciál dostala právě Škoda. Vedoucím projektu byl Ing. Oldřich Meduna. Obrněná verze byla vybavena dvojitým pancéřování z plátů oceli o tloušťce 5 mm, mezi kterými bylo ocelové pletivo, které mělo měnit trajektorii vystřelených projektilů. Neprůstřelná skla měla tloušťku 52 mm a vážila až 80 kg. Jejich hmotnost velmi komplikovala jejich stahování, proto byl vůz vybaven klimatizací, která zabírala celý zavazadlový prostor. Jistě nepřekvapí, že takto vybavený vůz vážil téměř 4 tuny. Musel být proto vyroben speciální podvozek odpružený listovými pery a Mitas Praha musel také pozměnit výrobní postup pneumatik, aby zvládly větší zatížení. Později se ještě prodloužila karoserie, použila se jiná, měkčí, listová pera a tvrdé sedačky se začaly plnit peřím. Výroba nepancéřované verze byla podstatně snazší, nicméně i její hmotnost byla dost vysoká – celých 2700 kilogramů. Tato verze nesměla být odlišitelná od té obrněné – skla byla proto přibarvovaná, aby nevypadala světleji než absurdně tlustá neprůstřelná skla. Nevkusnou nabubřelou karoserii projektovala vysokomýtská Karosa.
Jako pohonná jednotka vozu byl použit náklaďákový benzinový čtyřválec Praga o objemu 5195 ccm a výkonu 88 kw při 3500 ot./min. I tento silný agregát ovšem škodě neposkytoval uspokojivou dynamiku, vůz byl navíc velmi těžce ovladatelný a „neohrabaný.“ Obratnosti nepřispěly ani značné rozměry – délka 5700 mm, šířka 1950 mm a výška 1750 mm. Rozvor činil 3200 mm. Vůz celkově působil „nedodělaně,“ postrádal také luxusní výbavu. Ovšem jezdit v něm jsme mohli vidět například prezidenta Klementa Gottwalda.
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.