Nacházíte se: Úvodní stránka > Informace > Volte CNG, plyn je za polovinu
Sponzorované odkazy:
Ceny ropy se sice drží relativně dole, ale brzy zase poletí nahoru a motoristé hledají alternativy, které benzin a naftu nahradí. Elektromobily jsou drahé, vodík je daleká budoucnost a tak přichází v úvahu stlačený zemní plyn (CNG). Právě toto palivo má největší potenciál na hromadné rozšíření v blízké budoucnosti.
Je to palivo nejen ekonomické, ale i ekologické. Cena zemního plynu je zhruba poloviční oproti konvenčním palivům. Jeden metr krychlový CNG, který je ekvivalentem litru benzinu či nafty, vyjde asi na 17 až 19 korun. Navíc díky vyššímu oktanovém číslu plyn mírně zvýší výkon motoru. Vůz s tímto pohonem má také o desítky procent nižší emise CO2 i ostatních nebezpečných látek.
Na toto palivo se dá přestavět již používaný vůz, ale není to žádná výhra – náklady nejsou nejnižší a nádrž na plyn zabere dost místa v zavazadlovém prostoru. Lepší to je v případě, kdy se kupuje nový vůz. Bohatou nabídku vozů s tímto pohonem má Fiat, angažuje se i Opel, VW, Iveco, ale třeba i Mercedes lze koupit s nádrží na CNG již od výrobce. A to nejlepší – podle České plynárenské unie je cena nového vozu s pohonem na CNG již srovnatelná s dieselem. Pokud by stačil ojetý vůz s pohonem na CNG již z výroby, nabízí se i značky jako Ford, Volvo, Citroën nebo Chevrolet.
Od konce letošního roku se mezi výrobce nabízející vůz s pohonem na CNG zařadí i mladoboleslavská automobilka s modelem Škoda Citigo CNG Green tec. Konstrukce vozu na CNG je trochu odlišná od konvenčního auta. U Citigo třeba přibyly hned dvě nádrže na plyn, k tomu zde zůstala desetilitrová „nouzová“ nádrž na benzin. Tu mají i ostatní vozy prodávané s pohonem na CNG. A výfukový systém nyní končí před zadní nápravou.
Motor si vezme 2,9 kg zemního plynu na 100 km (emise jsou 79 g CO2/km), náklady na kilometr jsou tak oproti konvenčnímu pohonu asi poloviční. Pouze na plyn auto ujede 350 km. Nechybí start-stop systém, rekuperace brzdné energie a pneumatiky se sníženým valivým odporem.
V minulosti byla jako nevýhoda pohonu na CNG zmiňována nedostatečná síť plnicích stanic. Dnes jich je asi padesátka, z toho 40 veřejných. Kdo se tu a tam pohybuje v regionu, kde žádná není, může tankovat i benzin nebo naftu. Druhou možností je koupit domácí plničku, to je ale vzhledem k pořizovacím nákladům řešení spíše pro firemní flotily. Distributor energie E.On si však dovede představit tento systém i v garážích svých zákazníků.
CNG je v dnešní době celosvětově nejrozšířenější alternativní palivo a předpokládá se, že jeho obliba bude i v blízké budoucnosti výrazně stoupat. „V tuto chvíli neexistuje jiné alternativní palivo, které by mělo 13,5 milionů uživatelů po celém světě a nabídku více než sta vozů sériové výroby nejméně 15 světových značek,“ říká Markéta Schauhuberová, manažerka České plynárenské unie.
V ČR je sice stále ještě více vozů na propan-butan, ale zemní plyn coby pohon ztrátu stahuje. Více než čtyři tisíce vozidel s českou SPZ má jako pohon CNG a jejich počet v posledních pěti letech každoročně stoupá o nějakých třicet procent. Mimo jiné je v části své flotily využívá Česká pošta, Pražské služby, policie v Ostravě nebo DHL. Na zemní plyn již jezdí i některé městské autobusy po celé republice.
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.