Start-stop systém: Snižte svojí spotřebu

Tagy:  start-stop systém, spotřeba, úspora, městský provoz, BMW, vývoj

Sponzorované odkazy:

Start-stop systém: Snižte svojí spotřebu

Moderní auta mají téměř bez výjimky systém start-stop, který na křižovatkách vypíná motor. Má své zastánce, kterým se líbí, že mohou ušetřit něco pohonných hmot, i kritiky, kteří po městě moc nejezdí a tudíž si nemyslí, že by jim tento systém k něčemu byl.

Jedná se o velmi sofistikovaný a před pár lety objevený systém, který vypne zahřátý motor ve chvíli, kdy není zapotřebí a při sešlápnutí spojkového pedálu jej opět uvede do chodu. Dnes je prakticky ve všech nových autech a dostává se spolu s jinými inovacemi a modernizacemi i do dřívějších modelů.

Vývoj: Každý sám

Je nutné říct, že tento systém každá automobilka vyvíjí samostatně. V některých autech proto funguje skvěle, jinde zdržuje při rozjezdu a někdy naopak rychle vypne motor i v situaci, kdy by se hodil pro klimatizování interiéru.

Nicméně není to neřešitelný problém a automobilky, které dnes trápí „dětské nemoci“ mohou již zítra prodávat auta, kde bude systém start-stop fungovat dokonale. I když třeba BMW říká, že tento systém, ač založený na jednoduchém principu, vyvíjel tým 100 inženýrů několik let.

Do města ideální

Samozřejmostí je systém start-stop už pár let u tzv. ekologických modelů, například velmi dobře známé škodovky s označením GreenLine jej mají. Smysl má systém zejména u menších aut do města, kde člověk stále zastavuje a rozjíždí na semaforech. Uživatelé systému jsou vesměs spokojeni. Jezdí s nižší spotřebou paliva a úspora je tím výraznější, čím více se automobil pohybuje po jakémkoliv větším městě.

Řidiči, kteří to se systémem start-stop „umí“, vyřadí již před křižovatkou, kde stojí kolona a při jízdě na neutrál již mají vypnutý motor a šetří. Ve chvíli, kdy se potřebují rozjet, jim motor naskočí, ještě než zařadí jedničku.

S tlačítkem start-stop lze ušetřit palivo, někteří motoristé ho ale nemají v oblibě. Foto: www.bmw.czS tlačítkem start-stop lze ušetřit palivo, někteří motoristé ho ale nemají v oblibě. Foto: www.bmw.cz

Před pár lety udělal německý autoklub ADAC anketu, podle které používalo tehdy 85 % německých řidičů systém start-stop pravidelně. Podle řidičů, kteří si srovnali spotřebu paliva se zapnutým a vypnutým systémem, byla úspora necelého půl litru paliva. Jiné testy ale dopadly pro tuto inovaci více pozitivně – rakouský časopis Auto touring naměřil v hustém vídeňském provozu úsporu ve výši dvou litrů.

Německý časopis AutoBild se pak loni zaměřil na zrychlení z nuly na 20 km/h se zapnutým a vypnutým systémem start-stop. Výsledek? Nejlepší auta mají rozdíl nulový, ale jsou i vozy, kde je čas při aktivním systému start-stop o více než 80 % vyšší. Ale komu by nějaká ta vteřina v městském provozu vadila…

Na dálnici je to zbytečné

Systém start-stop má ale i své kritiky. Ti říkají, že i přes tabulkové snížení kombinované spotřeby může být skutečný odraz pro jízdní realitu nulový. Na D1, pokud zde tedy nebude zrovna stojící kolona, neušetří tento systém ani kapku benzínu a i přesto mají tento systém také vozy, které jsou pro cestování po dálnicích stavěné.

Třeba pro případ parkování na omezeném prostoru, kde by vypínání motoru obtěžovalo je možné systém vypnout. To ale kritikům nestačí, jedná se prý totiž o technologii, jejíž vývoj zaplatí zákazníci. A to i ti, kteří o ni nemají zájem. I kdyby se vývoj do ceny nepromítl, zůstávají zde vyšší náklady na použité součástky.

Faktem totiž je, že systém start-stop potřebuje lepší startér a větší akumulátor a ani jeden z nich není za stejnou cenu jako donedávna standardní verze. Dále se dá směle polemizovat o vlivu systému na životnost akumulátoru, alternátoru, startéru a pravděpodobně i samotného motoru, který místo dvou startů denně nyní nastartuje třeba stokrát.

Článek Start-stop systém: Snižte svojí spotřebu byl publikován 25. února 2013 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (1).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...