Nacházíte se: Úvodní stránka > Auta > Škoda Fabia S2000: Nejlepší vůz své kategorie na světě
Sponzorované odkazy:
Česká značka Škoda má v historii světového rallysportu své místo. Vavříny sbírala již v dobách dávno minulých s „plastik bombou“ 130 RS, nicméně i nadále držela krok s konkurencí a aktuálně je nad síly ostatních automobilek Škoda Fabia Super 2000.
Škoda 130 RS je dnes již legendární vůz, který je ozdobou každého závodu historiků, kterého se zúčastní. Nebyl to ale jediný model, úspěšné v mistrovství světa byly i „dvoukolky“ Škoda Favorit a Škoda Felicia. Mladoboleslavská automobilka je pak jednou z mála automobilek, která dokázala přepracovat dva vozy do nejvyšší specifikace WRC. Nejdříve to byla mohutná Škoda Octavia, pak menší Škoda Fabia.
Po skončení programu v Mistrovství světa začala automobilka připravovat nový vůz. Volba padla na tehdy perspektivní kategorii Super 2000 a model vhodný pro závody byla pochopitelně opět fabia. Vůz dostal atmosférický šestnáctiventilový čtyřválec o objemu 2000 cm3, pohon všech kol a sekvenční šestistupňovou převodovku. „Svalnatá“ karoserie v továrních bílo-zelených barvách pak nikoho nenechával a na pochybách, že se jedná o pořádně rychlé auto.
Vůz poprvé starvoval na Rallye Monte Carlo a Juho Hänninen s ním vedl, ale po havárii musel odstoupit. Vše si vynahradil vítězstvím na soutěži v Rusku. Druhý týmový jezdec, Čech Jan Kopecký dojel v první soutěži nového vozu čtvrtý a pak sbíral druhá místa na Azorech, v Belgii a v Rusku, než na domácí Barum Rally vyhrál. V šampionátu Internacional Rally Chalange 2009 bral Kopecký druhé místo, stejně jako tým Škoda. Bylo ale jasné, jaký vůz má největší potenciál.
V roce 2010 se fabie rozmnožily jako houby po dešti a jezdci za jejich volantem několikrát obsadili kompletní stupně vítězů jednotlivých soutěží IRC, o národních šampionátech ani nemluvě. Navíc byla na Ypres rallye představena modernizovaná verze (přepracovaná přední část, nové sací a výfukové potrubí, rozšířená karoserie) a Freddy Loix s ní hned vyhrál. Hänninen se stal mistrem a Škoda získala titul mezi značkami.
Další rok vyhrál tento závodník kategorii SWRC v Mistrovství světa, Škoda přidala další titul ve značkách v IRC a mezi jezdci kraloval Andreas Mikkelsen z týmu britského importéra. Kromě toho se podařilo získat mnoho titulů v národních šampionátech. V roce 2012 se pak podařilo završit úspěšný hattrick, Škoda Motorsport opět dominovala, titul poprvé v historii obhájil Mikkelsen. Jan Kopecký skončil – již tradičně – v celkovém hodnocení druhý. Seriál IRC loni skončil a Škoda se zaměřila na Mistrovství Evropy. Jan Kopecký konečně prolomil smůlu a stal se vítězem šampionátu, Škoda již tradičně triumfovala mezi značkami.
Vývoj jde ale kupředu mílovými kroky a speciálům S2000 začínají na paty šlapat modernější vozy s přeplňovaným motorem o objemu 1600 cm3. Že právě to je budoucnost rallysportu si dobře uvědomují i v Mladé Boleslavi a tak zde probíhá příprava vývoje nové soutěžní zbraně – v průběhu roku 2015 přijde na scénu Škoda Fabia R5 postavená na bázi nové fabie. Zde je zajímavé i to, že cena takového auta nesmí přesáhnout 180 tisíc Eur.
Škoda Fabia S2000, které se vyrobilo zhruba sedmdesát kusů a přibližně padesát bylo prodáno do různých týmů, má před sebou poslední kompletní sezónu pod hlavičkou týmu Škoda Motorsport. Dá se předpokládat, že boj s novými speciály R5 bude náročný…
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.