Nacházíte se: Úvodní stránka > Informace > Když povinné ručení nestačí, aneb co vám může přinést havarijní pojištění
Každý řidič by měl mít ke svému vozidlu sjednané povinné ručení, jinak řečeno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Když totiž způsobíte dopravní nehodu, pojišťovna zaplatí škody, které způsobíte ostatním účastníkům nehody, a tak vám může ušetřit obrovské výdaje. Nicméně o úhradu škod na vašem autě už se povinné ručení nestará. Co ale budete dělat, když vám na opravu auta zrovna nezbyde dostatek peněz? Řešením může být havarijní pojištění.
Jak už jsme naznačili v úvodu, havarijní pojištění slouží k pokrytí škod, které při nehodě vznikly na voze viníka nehody. Proč viníka nehody? Protože pokud by výše škoda byla zaviněna někým jiným, výlohy spojené s opravou vozu vám zaplatí pojišťovna, u které má dotyčný sjednané povinné ručení. Jestliže si tedy škodu způsobíte sami nebo k ní dojde za jiných okolností, než při dopravní nehodě, pokryje ji havarijní pojištění. Pokud jej ovšem máte uzavřené.
Existují však i situace, kdy vám pojišťovna nemusí škody uhradit vůbec, nebo jen v částečné výši. K tomu může například dojít, když havarujete během zimních měsíců a budete mít nazuté letní pneumatiky. Ještě horší by bylo, kdyby se vám to stalo v horách – to byste kvůli špatným gumám nemuseli dostat ani korunu. Totéž platí i tehdy, když jezdíte s neplatnou STK. A pokud způsobíte nehodu pod vlivem alkoholu či jiných návykových látek, můžete na proplacení škod také rovnou zapomenout.
Pojišťovny v rámci havarijního pojištění obvykle nabízejí balíčky zahrnující různé příčiny poškození vozu. Mezi ty nejčastější obvykle patří autohavárie, střet se zvěří, odcizení vozu, vandalismus a živelné katastrofy, kam spadají například záplavy, požáry, krupobití či pád stromu v silném větru. Jestliže byste chtěli, aby vaše pojištění pokrývalo všechny možnosti, tak si vyberete variantu s názvem all-risk.
Tu se vyplatí sjednávat hlavně u nových vozů, a to zhruba do stáří pěti až šesti let. Poté už je pro vlastníka auta výhodnější zaplatit si pouze pojištění na události, které ho mohou skutečně potkat. Jestliže například nikdy nevytáhnete paty z města, bylo by pro vás docela bezpředmětné platit pojištění proti srážce s divokou zvěří vzhledem k tomu, že v městských ulicích se s ní jen tak nesetkáte. Jak už to tak totiž logicky bývá, s počtem událostí zahrnutých v havarijním pojištění roste i jeho cena.
Cena havarijního pojištění není jediným parametrem, na který byste se měli dívat. Samozřejmě, že záleží na tom, kolik vás bude stát, ale také je potřeba vzít v potaz, co za tyto peníze vlastně dostanete. Jedním z důležitých aspektů jsou pochopitelně události, o kterých jsme mluvili v předchozích odstavcích. Kromě toho je však vzít v potaz i takzvanou míru sjednané spoluúčasti.
Tento údaj určuje, jak velkou část škody bude muset majitel auta hradit z vlastní kapsy a kolik zaplatí pojišťovna. Může být vyčíslen v procentech, jako fixní částka nebo kombinace obou možností. Jestliže je tedy spoluúčast nulová, znamená to, že za vás pojišťovna uhradí vzniklé škody v plné výši. Takové podmínky však obvykle vedou k vyšší ceně havarijního pojištění, zatímco větší spoluúčast má za následek nižší roční cenu pojistky.
Zdroje: Penize.cz | Povinneruceni.biz | Euro.cz
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.