Příběhy více i méně známé: Ikonický kabriolet Škoda Felicia

Tagy:  Škoda Auto, Škoda Felicia, kabriolet,

Sponzorované odkazy:

Příběhy více i méně známé: Ikonický kabriolet Škoda Felicia

Nadčasově elegantním kabrioletem Felicia automobilka Škoda vsadila na moderní lifestyle. Ideální spojení stylu s vyzrálou technikou dala vzniknout jednomu z nejobdivova­nějších českých vozů poválečné éry. Škoda Felicia z Kvasin patřila mezi lety 1959 a 1964 k nejatrak­tivnějším vozům své třídy. Zaznamenala výrazné obchodní úspěchy na evropských i zámořských trzích, přičemž v tuzemsku patřila k chronicky nedostatkovému zbo­ží.

Mladoboleslavská značka nabízela automobily s otevřenou karoserií prakticky bez přerušení půl století: od L&K Voiturette z roku 1905 až po ukončení produkce modelů ŠKODA 1101/1102 „Tudor“ z 1952. Atraktivní sportovní provedení se do nabídky české značky vrátilo po přibližně šestileté pauze, modelem Škoda 450.

Vznikl z iniciativy pracovníků výrobního závodu Kvasiny, kteří již v září 1956 na brněnském výstavišti představili prototyp Š 440 Export. Vycházel z dvoudveřového zavřeného automobilu Š 440 „Spartak“. Po několika dalších prototypech a desetikusové „ověřovací sérii“ zamířila v září 1958 k prvním zákazníkům definitivní verze vzdušného modelu Škoda 450.

Škoda Felicia

Počátkem roku 1959 převzal štafetu vůz Felicia. V duchu tradic značky Škoda nesl celokovovou karoserii robustní páteřový rám podvozku. Všechna kola byla nezávisle zavěšena, příčnému listovému peru zadní nápravy vpředu sekundovaly moderní vinuté pružiny. Kontakt pneumatik s vozovkou podpořily účinné teleskopické tlumiče. Vpředu podélně umístěný motor poháněl zadní kola přes čtyřstupňovou převodovku.

Kromě standardní textilní stahovatelné střechy byl od srpna 1959 nabízen snímatelný laminátový hardtop. Bílé karoserii slušel jahodově červený, Felicie s některým z tmavších barevných odstínů naopak nesla sněhobílou střechu. Nasazení či sejmutí hardtopu mělo sehrané dvojici zabrat asi 20 minut, při současné manipulaci s textilní střechou půlhodinku. Kromě sedadel řidiče a spolujezdce zbylo v interiéru místo i pro dvě osoby menšího vzrůstu.

Felicia vzbudila velkou pozornost také při své prezentaci na autosalonech v Ženevě, Lipsku či New Yorku a na dalších akcích v Jižní Americe či Africe. Ve druhém roce kariéry putovaly do zahraničí asi dvě třetiny otevřených vozů Škoda. K VIP majitelům patřil populární kanadský hokejista Maurice Richard s více než tisícem branek na kontě. Českoslovenští majitelé se začali sdružovat v zájmových spolcích, z nichž zřejmě největší byl pražský Felicia klub, pořádající populární srazy.

Facelift Felicia a Octavia

V březnu 1961 se v Ženevě představil facelift vozů Škoda Felicia a Octavia, kromě výraznější přední masky padly do oka především zvýšené zadní blatníky, zakončené kapkovitými svítilnami. Hrdlo palivové nádrže se skrylo pod víčkem, zajištěným z vnitřku vozidla. Kromě estetičtějšího provedení se tím podařilo znesnadnit krádeže paliva. Řadicí páka se přestěhovala z dříve módní polohy pod volantem k podlaze.

K pozitivům patřily menší vůle, zpřesňující a zrychlující řazení čtyř rychlostních stupňů vpřed a zpětného chodu. V roce 1962 převzala od základní čtyřválcové jedenáctistovky o 50 k/36,8 kW štafetu Felicia Super. Její čtyřválec 1,2 l se dvěma československými karburátory Jikov dával výkon 55 k/40,4 kW. Rychlost vzrostla na 135 km/h při stále příznivé spotřebě 9,5 l benzinu na 100 km.

Zdroj foto: Škoda Auto

Článek Příběhy více i méně známé: Ikonický kabriolet Škoda Felicia byl publikován 14. srpna 2020 v 00.00 v rubrice Auta, Informace a Značky aut. Autorem článku je Pavla Jelínková. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...