Velká vedra a automobily: Na co si dát pozor na silnicích i dálnicích
Sponzorované odkazy:

Letní měsíce přinášejí nejen dovolené a slunce, ale i extrémní teploty, které mohou nepříznivě ovlivnit technický stav vašeho vozu. Dlouhodobé vedro totiž působí nejen na řidiče, ale i na důležité části automobilu – od chlazení motoru až po pneumatiky. Pokud se chystáte na delší cestu, například po dálnici, je dobré být připraven.
Vysoké teploty a technický stav auta
1. Přehřívání motoru
Při teplotách nad 30 °C je chlazení motoru vystaveno mnohem větší zátěži. Pokud není chladicí systém v dobrém stavu, může dojít k přehřátí, zejména při jízdě do kopce nebo ve zpožděném provozu. Starší vozy nebo špatně udržované chladiče a termostaty jsou obzvlášť rizikové.
🔧 Tip: Před cestou zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny, funkci ventilátoru a stav hadic – neměly by být měkké, popraskané ani nafouklé.
2. Klimatizace pod tlakem
Klimatizace musí ve vedrech fungovat intenzivně. Je-li systém málo naplněný nebo znečištěný, ztrácí účinnost a může přetěžovat baterii i motor.
🔧 Tip: Nechte klimatizaci pravidelně servisovat (doplnění chladiva, kontrola těsnosti a výměna pylového filtru). Vyhněte se jejímu zapínání ihned po nastartování – nechte motor chvíli běžet.
Pneumatiky a vozovka: neviditelná rizika
1. Přehřátí a přetlak v pneumatikách
Pneumatiky jsou jedním z nejvíce ohrožených komponentů při extrémním horku. Teploty asfaltu v létě mohou přesáhnout 60 °C, což zvyšuje tlak uvnitř pneumatik. Kombinace horka, rychlé jízdy a podhuštění může vést až k prasknutí pneumatiky (tzv. blowout).
🛞 Tip: Kontrolujte tlak ještě před jízdou, ne po ní (teplé pneu ukazují vyšší tlak). Držte se hodnot předepsaných výrobcem. Sledujte i stav dezénu – staré nebo popraskané gumy jsou za horka nebezpečné.
2. Měknoucí a deformující se silnice
Asfalt za vysokých teplot měkne, což může způsobit vznik vyjetých kolejí nebo deformací – zejména na méně kvalitních vozovkách nebo opravených úsecích. Tato situace může být velmi nebezpečná při brzdění či změně jízdního pruhu.
🛣️ Tip: Buďte obezřetní v místech s viditelným leskem asfaltu, zejména v odpoledních hodinách. Při vyšších rychlostech udržujte větší odstup.
Jízda ve vedru na dálnici: pravidla přežití
1. Plánujte s rozumem
Vyjíždějte ráno nebo večer, kdy je teplota nižší. Přes den mějte po ruce dostatek vody – nejen pro posádku, ale i pro případ nutného dolití do chladiče. Nenechávejte zvířata ani děti v autě, ani na krátkou dobu!
2. Hlídání teploty a chování auta
Všímejte si teplotní kontrolky na přístrojové desce. Pokud se začne přehřívat, vypněte klimatizaci a zapněte topení – paradoxně pomůže odvádět teplo z motoru. V krajním případě zastavte na bezpečném místě, otevřete kapotu (pozor na opaření) a nechte motor chladnout.
3. Nouzová výbava a odstavení
Při jakémkoli problému vystupujte pouze s reflexní vestou, vozidlo zabezpečte výstražným trojúhelníkem a volejte pomoc. Pokud dojde k defektu pneumatiky, nevyměňujte ji ve vozovce – raději zavolejte asistenční službu.
Další rizika spojená s horkem
- Plasty a elektronika v interiéru: V extrémních vedrech se teplota v kabině může vyšplhat nad 60 °C. Displeje, navigace i palubní deska tak trpí přehříváním a degradací.
- Palivo: Benzín i nafta se ve velkém horku rychleji odpařují, což může snižovat účinnost i zvyšovat emise. Plnění nádrže „po okraj“ není doporučeno.
- Baterie: Teplo může zrychlit chemické procesy uvnitř baterie, čímž klesá její životnost. Starší baterie tak mohou v horku selhat stejně jako v zimě.
Shrnutí: Jak přežít horko s autem i nervy v pořádku
Riziko | Doporučení |
Přehřívání motoru | Kontrola chladicí kapaliny a ventilátoru |
Selhání klimatizace | Pravidelný servis, nepřetěžovat systém |
Riziko defektu pneumatik | Kontrola tlaku za studena, kvalitní gumy |
Měknoucí silnice | Zpomalení, opatrné manévry |
Přehřívání interiéru | Stínění skel, neponechávat elektroniku v autě |
Horko je tichý zabiják aut – neslyšně, ale systematicky zatěžuje každý komponent. Pokud svému vozu věnujete alespoň základní péči a budete během horkých dnů řídit s respektem, zvládnete letní cestování bez komplikací.
Článek Velká vedra a automobily: Na co si dát pozor na silnicích i dálnicích byl publikován 16. července 2025 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Hedvika Remová. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Lexus LS - japonský koráb silnic 15.12.2010 00.00
- Moderní automobil: Co a jak sledovat? 31.07.2015 00.00
- Prověřte si automobil přes VIN kód 29.04.2022 13.15
- Nissan Tiida - prostorný automobil střední třídy 29.04.2009 10.30
- Kia Ceed SW: Flotilový automobil roku 2022 13.02.2022 00.00
Top 10
- Protektory, nebo nové pneumatiky – jaké zvolit?
- Ford Edge: O pohon 4x4 je zájem
- Malaguti Madison S200
- Víte, co dělat, když omylem vjedete do uzavřeného úseku dálnice?
- Nejkrásnější evropské trasy pro motocykly a jaké stroje jsou na ně ideální
- Hledáte rodinný sedmimístný vůz? Tady jsou ty nej – prostor, úspora i pohodlí
- Kdy je možné otáčet se v křižovatce, aniž by řidič porušil pravidla silničního provozu
- Potřebujete skvělou dovolenou? Jeďte do Tater a využijte TOP ubytování Jasná
- Zařizujete autodílnu? Poradíme vám, jak na to levně, jednoduše a ekologicky
- Bránění v předjetí: Co to je, proč je nebezpečné a jak se trestá
Tagy
autoservis Kia Sorento uspěla v soutěžích Red Dot a iF Design zámek řadicí páky Škoda Chrysler autopůjčovna VW baterie ofuky oken Nové Porsche 718 GT4 RS Clubsport