Velká vedra a automobily: Na co si dát pozor na silnicích i dálnicích

Tagy:  vedro a automobil, silnice a vysoké teploty

Sponzorované odkazy:

Velká vedra a automobily: Na co si dát pozor na silnicích i dálnicích

Letní měsíce přinášejí nejen dovolené a slunce, ale i extrémní teploty, které mohou nepříznivě ovlivnit technický stav vašeho vozu. Dlouhodobé vedro totiž působí nejen na řidiče, ale i na důležité části automobilu – od chlazení motoru až po pneumatiky. Pokud se chystáte na delší cestu, například po dálnici, je dobré být připraven.

Vysoké teploty a technický stav auta

1. Přehřívání motoru

Při teplotách nad 30 °C je chlazení motoru vystaveno mnohem větší zátěži. Pokud není chladicí systém v dobrém stavu, může dojít k přehřátí, zejména při jízdě do kopce nebo ve zpožděném provozu. Starší vozy nebo špatně udržované chladiče a termostaty jsou obzvlášť rizikové.

🔧 Tip: Před cestou zkontrolujte hladinu chladicí kapaliny, funkci ventilátoru a stav hadic – neměly by být měkké, popraskané ani nafouklé.

2. Klimatizace pod tlakem

Klimatizace musí ve vedrech fungovat intenzivně. Je-li systém málo naplněný nebo znečištěný, ztrácí účinnost a může přetěžovat baterii i motor.

🔧 Tip: Nechte klimatizaci pravidelně servisovat (doplnění chladiva, kontrola těsnosti a výměna pylového filtru). Vyhněte se jejímu zapínání ihned po nastartování – nechte motor chvíli běžet.

Pneumatiky a vozovka: neviditelná rizika

1. Přehřátí a přetlak v pneumatikách

Pneumatiky jsou jedním z nejvíce ohrožených komponentů při extrémním horku. Teploty asfaltu v létě mohou přesáhnout 60 °C, což zvyšuje tlak uvnitř pneumatik. Kombinace horka, rychlé jízdy a podhuštění může vést až k prasknutí pneumatiky (tzv. blowout).

🛞 Tip: Kontrolujte tlak ještě před jízdou, ne po ní (teplé pneu ukazují vyšší tlak). Držte se hodnot předepsaných výrobcem. Sledujte i stav dezénu – staré nebo popraskané gumy jsou za horka nebezpečné.

2. Měknoucí a deformující se silnice

Asfalt za vysokých teplot měkne, což může způsobit vznik vyjetých kolejí nebo deformací – zejména na méně kvalitních vozovkách nebo opravených úsecích. Tato situace může být velmi nebezpečná při brzdění či změně jízdního pruhu.

🛣️ Tip: Buďte obezřetní v místech s viditelným leskem asfaltu, zejména v odpoledních hodinách. Při vyšších rychlostech udržujte větší odstup.

Jízda ve vedru na dálnici: pravidla přežití

1. Plánujte s rozumem

Vyjíždějte ráno nebo večer, kdy je teplota nižší. Přes den mějte po ruce dostatek vody – nejen pro posádku, ale i pro případ nutného dolití do chladiče. Nenechávejte zvířata ani děti v autě, ani na krátkou dobu!

2. Hlídání teploty a chování auta

Všímejte si teplotní kontrolky na přístrojové desce. Pokud se začne přehřívat, vypněte klimatizaci a zapněte topení – paradoxně pomůže odvádět teplo z motoru. V krajním případě zastavte na bezpečném místě, otevřete kapotu (pozor na opaření) a nechte motor chladnout.

3. Nouzová výbava a odstavení

Při jakémkoli problému vystupujte pouze s reflexní vestou, vozidlo zabezpečte výstražným trojúhelníkem a volejte pomoc. Pokud dojde k defektu pneumatiky, nevyměňujte ji ve vozovce – raději zavolejte asistenční službu.

Další rizika spojená s horkem

  • Plasty a elektronika v interiéru: V extrémních vedrech se teplota v kabině může vyšplhat nad 60 °C. Displeje, navigace i palubní deska tak trpí přehříváním a degradací.
  • Palivo: Benzín i nafta se ve velkém horku rychleji odpařují, což může snižovat účinnost i zvyšovat emise. Plnění nádrže „po okraj“ není doporučeno.
  • Baterie: Teplo může zrychlit chemické procesy uvnitř baterie, čímž klesá její životnost. Starší baterie tak mohou v horku selhat stejně jako v zimě.

Shrnutí: Jak přežít horko s autem i nervy v pořádku

Riziko Doporučení
Přehřívání motoru Kontrola chladicí kapaliny a ventilátoru
Selhání klimatizace Pravidelný servis, nepřetěžovat systém
Riziko defektu pneumatik Kontrola tlaku za studena, kvalitní gumy
Měknoucí silnice Zpomalení, opatrné manévry
Přehřívání interiéru Stínění skel, neponechávat elektroniku v autě

Horko je tichý zabiják aut – neslyšně, ale systematicky zatěžuje každý komponent. Pokud svému vozu věnujete alespoň základní péči a budete během horkých dnů řídit s respektem, zvládnete letní cestování bez komplikací.

Článek Velká vedra a automobily: Na co si dát pozor na silnicích i dálnicích byl publikován 16. července 2025 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je Hedvika Remová. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...