Dodge Viper: Legenda z filmového plátna

Tagy:  Dodge Viper, legenda, americký supersport, výkon, limitovaná edice

Sponzorované odkazy:

Dodge Viper: Legenda z filmového plátna

Je jen málo vozů, které by měly hlavní roli ve filmech či seriálu. Například Dodge Viper tuto výsadu měl a co víc, seriál se jmenoval Zmije, tedy Viper v angličtině. Tento legendární modro-bílý vůz je dodnes snem mnoha motoristů…

Tento sportovní automobil má vepředu pod 1,7 metrů dlouhou kapotou V10 motor s dvaceti ventily, výkonem 380 kW a zároveň také pohon zadních kol. Přesně tak má vypadat pravý sportovní vůz. Je k neuvěření, že koncept vznikl v Americe již v lednu roku 1989, o dva roky později se objevil jako safety car v Indianapolis a v roce 1992 začala výroba těchto dvousedadlových automobilů.

Maximálka 306 km/h a spotřeba 12 litrů

Dodge Viper, třebaže váží více jak tunu a půl, dokáže zrychlit z nuly na sto kilometrů za 3,0 vteřiny, na 160 km/h to zvládne za 12 vteřin. Pokud bude motorista i dále držet plyn na podlaze, může se dostat až na 306 km/h. A vůz ani nezruinuje řidičovu peněženku – spotřeba je 12 litrů na 100 km/h. Na rozdíl od italských supersportů s vzpínajícím se koněm nebo býkem ve znaku ale ve viperu chybí sofistikované elektronické systémy, které vyžehlí kdejakou školáckou chybu řidiče. Za volant by tak měl usedat jen zkušený motorista.

Dodge Viper je klasický americký supersport. Bílo-modrá barva k němu prostě patří. Foto: gallery.viperclub.orgDodge Viper je klasický americký supersport. Bílo-modrá barva k němu prostě patří. Foto: gallery.viperclub.org

První generace vozu, Dodge Viper RT/10, přišla v roce 1992. Byl to roadster, neměl tedy střechu (k dispozici byla jen skládací plátěná) ani postranní okna a chyběly také vnější kliky u dveří. První verze motoru měla 298 kW (400 koní) při 4600 otáčkách za minutu, ale byla moc těžká a tak se původní litinu nahradil hliník. Mimochodem, auto bylo vyrobeno z trubkové oceli.

Coupé s Double Bubble střechou

O čtyři roky později, v roce 1996, přišel na trh i vůz se střechou. Uzavřené coupé s názvem Viper GTS bylo rovněž vybráno jako safety car pro Indianapolis 500. A střecha nebyla vůbec obyčejná, tzv. Double Bubble střecha byla mírně zvednutá nad každým sedadlem a byla bezpochyby zajímavá. Není divu, že bylo řešení takto kuriózní – vůz je totiž vysoký jen 1,2 metru. Změn doznal i motor, který byl silnější a přepracovaný podvozek, lehčí o 27 kilo. Pro vyšší bezpečnost dostal vůz také dva přední airbagy. A zájem zákazníků byl značný – v prvních šesti letech se prodalo asi deset tisíc vozů.

Pro vozy byla charakteristická kombinace bílé karoserie s modrými pruhy či modré karoserie s bílými pruhy. Změna přišla v roce 2002, kdy byl oslaven konec výroby této modelové generace výrobou 360 modelů z tzv. „Final Edition“. Poznat byly na první pohled podle kombinace červené karoserie s bílými pruhy.

500 koní u druhé generace

Druhá generace se začala vyrábět v roce 2003 a jednalo se o radikální změnu designu. Dodge Viper ACS ve verzi SRT-10 měl ostřejší a šikmější karoserii a stal se z něj kabriolet. Výkon vzrostl o rovnou stovku koní na 500 (370 kW). Rovněž podvozek byl opět o něco lehčí, o 36 kg, a pevnější.

I zde se řidiči dočkaly i verze s „Double Bubble“ střechou (v roce 2005) a i zde přišla ke slovu limitovaná edice, verze Mamba měla černý interiér s červenými švy, byla o 3000 dolarů dražší a vyrobilo se jen 200 kusů. Dne 11. července 2010 byl vyroben poslední Dodge Viper. Fanoušci této značky sice volají po pokračování, ale zda se dočkají, není vůbec jisté…

Článek Dodge Viper: Legenda z filmového plátna byl publikován 9. září 2013 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...