Dodge Viper: Legenda z filmového plátna
Sponzorované odkazy:
Je jen málo vozů, které by měly hlavní roli ve filmech či seriálu. Například Dodge Viper tuto výsadu měl a co víc, seriál se jmenoval Zmije, tedy Viper v angličtině. Tento legendární modro-bílý vůz je dodnes snem mnoha motoristů…
Tento sportovní automobil má vepředu pod 1,7 metrů dlouhou kapotou V10 motor s dvaceti ventily, výkonem 380 kW a zároveň také pohon zadních kol. Přesně tak má vypadat pravý sportovní vůz. Je k neuvěření, že koncept vznikl v Americe již v lednu roku 1989, o dva roky později se objevil jako safety car v Indianapolis a v roce 1992 začala výroba těchto dvousedadlových automobilů.
Maximálka 306 km/h a spotřeba 12 litrů
Dodge Viper, třebaže váží více jak tunu a půl, dokáže zrychlit z nuly na sto kilometrů za 3,0 vteřiny, na 160 km/h to zvládne za 12 vteřin. Pokud bude motorista i dále držet plyn na podlaze, může se dostat až na 306 km/h. A vůz ani nezruinuje řidičovu peněženku – spotřeba je 12 litrů na 100 km/h. Na rozdíl od italských supersportů s vzpínajícím se koněm nebo býkem ve znaku ale ve viperu chybí sofistikované elektronické systémy, které vyžehlí kdejakou školáckou chybu řidiče. Za volant by tak měl usedat jen zkušený motorista.
První generace vozu, Dodge Viper RT/10, přišla v roce 1992. Byl to roadster, neměl tedy střechu (k dispozici byla jen skládací plátěná) ani postranní okna a chyběly také vnější kliky u dveří. První verze motoru měla 298 kW (400 koní) při 4600 otáčkách za minutu, ale byla moc těžká a tak se původní litinu nahradil hliník. Mimochodem, auto bylo vyrobeno z trubkové oceli.
Coupé s Double Bubble střechou
O čtyři roky později, v roce 1996, přišel na trh i vůz se střechou. Uzavřené coupé s názvem Viper GTS bylo rovněž vybráno jako safety car pro Indianapolis 500. A střecha nebyla vůbec obyčejná, tzv. Double Bubble střecha byla mírně zvednutá nad každým sedadlem a byla bezpochyby zajímavá. Není divu, že bylo řešení takto kuriózní – vůz je totiž vysoký jen 1,2 metru. Změn doznal i motor, který byl silnější a přepracovaný podvozek, lehčí o 27 kilo. Pro vyšší bezpečnost dostal vůz také dva přední airbagy. A zájem zákazníků byl značný – v prvních šesti letech se prodalo asi deset tisíc vozů.
Pro vozy byla charakteristická kombinace bílé karoserie s modrými pruhy či modré karoserie s bílými pruhy. Změna přišla v roce 2002, kdy byl oslaven konec výroby této modelové generace výrobou 360 modelů z tzv. „Final Edition“. Poznat byly na první pohled podle kombinace červené karoserie s bílými pruhy.
500 koní u druhé generace
Druhá generace se začala vyrábět v roce 2003 a jednalo se o radikální změnu designu. Dodge Viper ACS ve verzi SRT-10 měl ostřejší a šikmější karoserii a stal se z něj kabriolet. Výkon vzrostl o rovnou stovku koní na 500 (370 kW). Rovněž podvozek byl opět o něco lehčí, o 36 kg, a pevnější.
I zde se řidiči dočkaly i verze s „Double Bubble“ střechou (v roce 2005) a i zde přišla ke slovu limitovaná edice, verze Mamba měla černý interiér s červenými švy, byla o 3000 dolarů dražší a vyrobilo se jen 200 kusů. Dne 11. července 2010 byl vyroben poslední Dodge Viper. Fanoušci této značky sice volají po pokračování, ale zda se dočkají, není vůbec jisté…
Článek Dodge Viper: Legenda z filmového plátna byl publikován 9. září 2013 v 00.00 v rubrice Auta. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).
Podobné články
- Dodge Caliber 24.10.2008 17.49
- Dodge Charger – americký silák ještě silnější 19.05.2009 08.09
- Dodge Journey – americká dodávka pro 7 osob 20.06.2009 09.14
- Dogde Nitro 09.06.2008 22.14
- Michelin 10.03.2008 21.00
Top 10
- Koncept Think Blue od VW: Jezděte levněji!
- Volkswagen Golf 6 – lepší vrabec v hrsti...
- Ofuky oken a homologace
- VW Sharan - rodinný velikán
- VW Touareg - facelift SUV z Wolfsburgu
- Co je potřeba pro správné zapojení autorádia?
- Zámek řadicí páky: Problém pro zloděje
- S očistou vozu vám pomohou chytré nanotechnologie
- Jste příznivci moto? Pak jistě uvítáte tip na skvělý motocyklový obchod
- Zařizujete autodílnu? Poradíme vám, jak na to levně, jednoduše a ekologicky
Tagy
autopůjčovna VW autoservis Povinné ručení Škoda Renault Ford pneumatiky zimní pneu