Nové Audi RS 3: sportovní vůz pro každodennost

Tagy:  Nové Audi RS 3, Audi, Audi RS 3,

Sponzorované odkazy:

Nové Audi RS 3: sportovní vůz pro každodennost

Novinka od značky Audi nabídne nejvyšší úroveň jízdní dynamiky a nejlepší parametry ve svém segmentu. Svědčí o tom zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy, nejvyšší rychlost až 290 km/h a rozsáhlá výbava zahrnující systém RS Torque Splitter, pneumatiky s téměř hladkým dezénem a specifické jízdní mody RS.

Audi RS 3 je díky svému vysokovýkonnému pětiválci ve svém segmentu jedinečné. Motor 2.5 TFSI získal devětkrát v řadě ocenění „International Engine of the Year“. Nové modely RS 3 zrychlí z nuly na 100 km/h za 3,8 sekundy. Jejich nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Na přání je možné zvýšit její limit na 280 km/h. S dynamickým paketem RS 3 a keramickými brzdami dosahuje nejvyšší rychlost dokonce 290 km/h. Audi RS 3 je tak z hlediska zrychlení a nejvyšší rychlosti nejlepší ve své třídě. Pro ještě vyšší úroveň jízdní dynamiky je zásadní zvýšení maxima točivého momentu na 500 N.m, což je o 20 N.m více než u předchůdce.

Tato hodnota je dostupná v širokém rozsahu otáček od 2250 do 5600 min-1. Audi RS 3 tak z nízkých otáček akceleruje ještě intenzivněji. Nejvyšší výkon 294 kW (400 k) přichází dříve než dosud, již při 5600 otáčkách za minutu, a zůstává k dispozici až do 7000 otáček za minutu. Nová řídicí jednotka motoru zajišťuje navíc rychlejší vzájemné propojení všech komponentů pohonu.

Sedm stupňů a sportovní převody

Hnací sílu pětiválce přenáší na vozovku 7stupňová dvouspojková převodovka s krátkými dobami řazení a sportovnějším odstupňováním převodů. Jedinečné pořadí zapalování 1–2–4–5–3 a z toho vyplývající nenapodobitelný zvuk motoru dodává zážitkům z jízdy ještě silnější emocionální náboj. Výfuková soustava poprvé disponuje zcela variabilním ovládáním klapek, které umožňuje regulovat charakteristiku zvuku v ještě širším rozsahu. Řidič si ji může upravit prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select. Například v režimech dynamic a RS Performance se klapky otevírají výrazně dříve – a emocionální složky zvuku vystupují ještě více do popředí. Nezaměnitelný zvuk pětiválce ještě více zesiluje na přání dodávaná sportovní výfuková soustava RS.

Maximální agilita

Nové Audi RS 3 je prvním modelem značky Audi, sériově vybaveným systémem Torque Splitter. Tento modul nahrazuje diferenciál a vícelamelovou spojku na zadní nápravě. Jejich místo zaujímá elektronicky řízená vícelamelová spojka na příslušném hnacím hřídeli ke každému kolu. Tím je zajištěno optimální rozdělování točivého momentu na zadní nápravě. Torque Splitter zvyšuje při sportovní jízdě v zatáčce přenos hnací síly na vnější, více zatížené zadní kolo, čímž výrazně potlačuje sklon k nedotáčivosti. V levotočivých zatáčkách se točivý moment přenáší ve zvýšené míře na pravé zadní kolo, v pravotočivých zatáčkách na levé zadní kolo. Při jízdě přímým směrem je přenos hnací síly rovnoměrný.

Řízený smyk na okruhu

Nová technologie umožňuje také jízdu řízeným smykem na uzavřených závodních okruzích. Torque Splitter dokáže totiž přenášet veškerý výkon na jedno ze zadních kol – možný je přenos až 1750 N.m na jedno kolo. Značka Audi vyvinula za tím účelem specifický modus RS 3: RS Torque Rear jako driftovací modus se specifickou charakteristikou systému Torque Splitter. Další novinkou je režim RS Performance speciálně pro závodní okruhy. Tento modus využívá specifické nastavení motoru a převodovky a je precizně optimalizován pro pneumatiky s téměř hladkým dezénem, které se poprvé dodávají na přání. Torque Splitter v tomto případě umožňuje sportovní jízdu s mimořádně vysokou úrovní jízdní dynamiky v podélném směru a co nejvíce minimalizovaným sklonem k nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Výběr režimů probíhá prostřednictvím systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který navíc nabízí mody comfort, auto, dynamic, RS Individual a efficiency.

Dynamický a precizní

Sériově dodávaný sportovní podvozek RS disponuje nově vyvinutými tlumiči a systémem ventilů, které jsou specifické pro modely RS 3. Ventily zajišťují v rámci charakteristik pro fáze roztahování a stlačování mimořádně citlivé reakce tlumičů. Tlumení díky tomu reaguje na příslušnou jízdní situaci ještě rychleji a efektivněji. Na přání si mohou cestující objednat sportovní podvozek RS plus s adaptivní regulací tlumičů, která nepřetržitě přizpůsobuje jednotlivé tlumiče stavu vozovky a jízdní situaci v závislosti na zvoleném režimu systému Audi drive select. Tři charakteristiky, komfortní, vyvážená a sportovní, nabízejí široký rozsah nastavení tlumičů. Změny v chování vozu jsou tak výrazné.

Přesnější reakce na řízení a vyšší příčné zrychlení umožňuje větší negativní odklon kol, který je na přední nápravě u nového modelu Audi RS 3 o téměř jeden stupeň větší než u Audi A3. Naklápěcí ložiska byla za tím účelem upravena a zvýšila se tuhost uložení spodních příčných ramen, pomocného rámu a příčného zkrutného stabilizátoru. Na zadní nápravě nalézá uplatnění čtyřprvková konstrukce s oddělenými tlumiči a vinutými pružinami, pomocným rámem a trubkovým příčným zkrutným stabilizátorem.

Negativní odklon kol je na zadní nápravě o téměř půl stupně větší než u modelu A3. Progresivní řízení se specifickým nastavením RS mění převod v závislosti na otočení volantu – s rostoucím úhlem otočení volantu se převod zmenšuje a řízení reaguje bezprostředněji. Posilovač řízení pracuje v závislosti na rychlosti jízdy a jeho charakteristiku lze měnit prostřednictvím systému Audi drive select.

Modulární regulátor dynamiky

Další novinkou ve výbavě modelu RS 3 je modulární regulátor jízdní dynamiky mVDC (modular Vehicle Dynamics Controller). Tento centrální systém sbírá data ze všech komponentů ovlivňujících jízdní dynamiku v příčném směru, a zajišťuje tak jejich preciznější a rychlejší souhru. Systém mVDC synchronizuje Torque Splitter, adaptivní tlumiče a selektivní rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, aby vůz precizně reagoval na řízení a nabízel vynikající jízdní vlastnosti. V konečném výsledku zvyšuje agilitu, především na silnicích s mnoha zatáčkami.

Intenzivní zpomalení

Sílu pětiválce krotí sériově dodávané, velkoryseji dimenzované a nově vyvinuté brzdy s ocelovými kotouči a šestipístkovými třmeny. Na přání ji může nahradit brzdová soustava s keramickými kotouči rozměru 380 × 38 mm na přední nápravě se speciálně upravenou charakteristikou brzdového pedálu, resp. brzdového posilovače. Vysokovýkonná brzdová soustava snižuje hmotnost vozu v porovnání s ocelovými brzdovými kotouči o 10 kilogramů. Standardní odvrtávané brzdové kotouče s vnitřním chlazením mají rozměry 375 × 36 mm vpředu a 310 × 22 mm vzadu. Jsou tedy větší a odolnější než u předchůdce. Speciální přívody chladicího vzduchu k brzdám zkracují dobu potřebnou k jejich ochlazení o 20 procent.

Exteriér a osvětlení

Expresivní vzhled dodávají přídi kompaktního sportovního vozu široké nárazníky RS, nově tvarovaná maska chladiče Singleframe s výraznou voštinovou mřížkou a velké otvory pro přívod vzduchu.RS 3 sériově sjíždí z montážní linky s nízkými, klínovitými světlomety LED a zadními svítilnami LED včetně dynamických ukazatelů směru. Na přání se dodávají světlomety Matrix LED s tmavými vnitřními plochami, v jejichž vnějších, dolů protažených rozích jsou umístěna digitální světla pro denní svícení. Při dynamických inscenacích funkcí Leaving Home a Coming Home se v levém světlometu objeví šachovnicová vlajka a na straně řidiče nápis RS 3. Při jízdě se na obou stranách rozsvítí šachovnicová vlajka.

Designové prvky na kolech

Za podběhy předních kol je umístěn nový designový prvek v podobě nápadného dodatečného ventilačního otvoru. Nově tvarovány jsou také boční prahy včetně černé lišty, které v kombinaci s rozšířenými podběhy kol přispívají k výraznému vzhledu nového modelu RS 3. Rozchod kol na přední nápravě je v porovnání s předchůdcem o 33 milimetrů širší. Na zadní nápravě karosářské verze Sportback se rozchod kol zvětšil o deset milimetrů. RS 3 jezdí sériově na 19" kolech z lehké slitiny s pěti paprsky. Opravdový design z motoristického sportu ztělesňují na přání dodávaná kola s 5 paprsky s motivem písmene Y a logem RS. Na přání montuje Audi poprvé sportovní pneumatiky s téměř hladkým dezénem, Pirelli P Zero „Trofeo R“. Sportovní záď definuje zadní nárazník s integrovaným difuzorem ve specifickém designu RS a výfuková soustava RS se dvěma velkými oválnými koncovkami.

Barvy karosérie a výbava

  • Nové modely Audi RS 3 lze objednávat se specifickými barvami karoserie RS v odstínech zelená Kyalami a šedá Kemora.
  • Na přání je pro Limuzínu poprvé možné objednat střechu v kontrastní černé barvě Brilliant.
  • Jednotlivé prvky vnější výbavy, například voštinová mřížka masky chladiče Singleframe, jsou sériově černé – buď s matnou, nebo lesklou povrchovou úpravou.
  • Na přání může vzhled vozu zvýraznit vizuální paket hliníkových ozdobných prvků na předním nárazníku, difuzoru a okenních lištách.
  • Ještě sportovnější vzhled vytvoří lišty na bočních prazích z uhlíkového kompozitu.
  • To samé platí pro kryty vnějších zpětných zrcátek a spoiler na víku zavazadlového prostoru u Limuzíny, resp. střešní spoiler u verze Sportback.

Uvedení na trh a ceny

Zákazníci v Evropě včetně České republiky mohou modely Audi RS 3 Sportback a Audi RS 3 Limuzína objednávat od poloviny srpna 2021. Nové modely RS 3 budou uvedeny na trh v letošním roce na podzim. Základní cena modelu RS 3 Sportback je 1 552 900 korun, u modelu RS 3 Limuzína je v ceníku uvedena částka 1 626 900 korun.

Zdroj foto: Audi

Článek Nové Audi RS 3: sportovní vůz pro každodennost byl publikován 30. července 2021 v 00.00 v rubrice Auta, Informace a Novinky. Autorem článku je Pavla Jelínková. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...