Moto terminologie, aneb po stopách endura a spol.

Tagy:  enduro, ojnice, řídítka, zapalovací svíčka, moto doplňky

Moto terminologie, aneb po stopách endura a spol.

Zajímají vás motocykly? Říkají vám něco pojmy Supermoto, Café racer, nebo Nakedbike? A víte, jaký je rozdíl mezi klasickým a cestovním endurem? Tak či tak, měli byste se vyznat v základech členění typů motocyklů a jejich využití v praxi. Vydejte se s námi na krátkou exkurzi do moto světa!

Typ motocyklu je při výběru podstatný. Jde o to, k jakému účelu jej budete využívat. Zda pro pohodové jízdy na silnici, k adrenalinové jízdě v terénu či na okruhu. Od volby typu motorky se totiž odvíjí i vybavení a moto doplňky, které jsou typ od typu motocyklu odlišné. Něco jiného si pořídíte na jízdu endurem, něco jiného na jízdu s chopperem.

A z jakých typů lze vybírat?

  • Sportovní a cestovní motocykly
  • Cestovní a klasické enduro
  • Enduro speciál alias Supermoto
  • Nakedbike a Scrambler
  • Café racer, Cruiser a Chopper

Sportovní motorky

Tahle motorka je silná kráska s většinou ostrými liniemi. Třímat řídítka takového stroje je obrovský zážitek a každý jezdec by měl mít vůči takovému stroji maximální respekt. Lze s ním totiž brázdit silnice, ale i se vyřádit na okruhu. A čím jsou tyto krásky jedinečné? Efektivně fungují až od určité rychlosti směrem výše.

Cestovní motocykly

Velké, pohodlné a populární motocykly lze nazvat koráby silnic, s velkou nádrží i objemnou kapotáží a vždy s plexi štítem. Byly totiž vyvinuty především pro dlouhé vzdálenosti, i když mohou být prima parťákem na kratší výlety. Mnohé typy cestovních motorek jsou dnes cenově srovnatelné s autem. Současnost skýtá v tomto typu pestrý výběr strojů s motorem dvou až šestiválcovým a od objemu 600 do 1600 ccm.

Cestovní enduro

Laik může mít v tomto ohledu v členění typů tak trochu zmatek, jelikož příjemně sportovní cestovní enduro bývá často řazeno mezi cestovní motocykly díky současné velikosti některých modelů a jejich komfortu s vybavením. Tenhle typ stroje je ideálním kompromisem pro každodenní jízdy, přičemž s nimi zvládnete i cesty lehčím terénem. Díky vyššímu odpružení vám nerovnosti na povrchu nebudou dělat problémy. Cestovní enduro má téměř vždy dvouválcový motor. Ten nabízí silný zátah v nižších otáčkách a v maximální pohodě zvládne i cestu po dálnici. Velmi důležitá je v motoru kvalitní a dobrá ojnice, která zaručí vašemu jednostopému miláčkovi odolnost proti namáhání. Objemově si mezi cestovními endury vyberete od 300 ccm výše.

Klasické enduro

Je určeno všem, kdo milují adrenalin a možnost vyřádit se s motorkou v terénu. S klasickým endurem toho dosáhnete nadmíru. Enduro stroj má jako každá běžná motorka registrační značku, světla a blinkry. K tomu neodmyslitelně patří i rám konstruovaný na bázi motocross speciálů, vysoký zdvih a nechybí ani homologace na jízdu po klasických silnicích. I když jízda na silničním povrchu jim moc nesvědčí díky specifický pneumatikám. Jako jezdec ale musíte mít jisté předpoklady, abyste jízdu na enduru zvládli – dobrou fyzickou kondičku, obratnost a také jistou dávku odvahy. Bez ní to prostě na klasickém enduru nejde.

Enduro stroj mívá nejčastěji dvoutaktní nebo čtyřtaktní pohon s objemem v rozmezí 125–300 kubíků (dvoutakty) anebo 250 až 500ccm (čtyřtakty). Potřebují vždy stoprocentně fungující svíčky. Zapalovací svíčka totiž stroji dodá spolehlivé nastartování motoru, což je v terénu velmi důležité. U těchto typů motorek musíte také počítat s vyšší údržbou a servisem, přičemž potřeba servisu je dána na základě odjetých motohodin, nikoli jak je běžné dle odjetých tisíců kilometrů. U silnější kubatury (od 600 ccm) se pak opět vracíme ke klasickému počtu dle ujetých tisíců kilometrů. Vyšší kubatury nejsou tak živé a agilní jako nižší, ovšem na druhu stranu s vámi projedou i těžším a delším terénem střihnutým třeba pasážemi na okresních silnicích.

Speciál enduro, motard alias Supermoto

Ať ho nazvete prvním či druhým nebo třetím pojmenováním, vše je správně. Jedná se o enduro speciál na silničních kolech, který si vyberte v případě, že toužíte po hbitém a rychlém stroji pro jízdu na silnicích i v terénu. Klasické enduro má kola velká většinou 21 palců vpředu a 18 palců vzadu, přičemž enduro speciál má kolo o rozměrech 17 palců vpředu i vzadu. Motorka má vždy výkonnější brzdy, a naopak nižší dráhu odpružení než běžné enduro.

Nakedbike

Česky naháč, tedy motorka bez kapotáže, nebo se zcela minimální mini kapotáží pro lepší aerodynamiku. Od speciálního endura se liší i ergonomií, která je koncipována tak, aby řídítka byla umístěna výše a jezdec seděl vzpřímeněji a pohodlněji (hlavně pro delší trasy). Pod sedlem bublá těmto motorkám povětšinou řadový dvou nebo čtyřválec, případně vidlicový motor. S naháčem lze jezdit po městě, stejně jako v okolí po silničkách nižší třídy. Jsou to motorky vcelku cenově dostupné a lehce ovladatelné.

Scrambler

Motocykl vychází ze silniční motorky. Jsou to stroje spíše klasického vzevření, laděné do retro vzhledu, kterými nemusíte jezdit jen po silnici, ale zvládnete s ním i lehčí terén. Zdvih odpružení je vyšší než u naháče a stejně tak posed. Také má mnohem širší řídítka, která jsou posazena výše.

Café racer

Je to dlouhý motocykl, s jednomístným sedlem, dlouhou nádrží, clip-on řídítky a stupačkami dozadu. Patří k moderním motorkám a najdete je na trhu v pestré škále objemu i výkonu. A proč se jim říká Café racery? Protože v 60. letech mezi londýnskými kavárnami Bee Café a Ace Café závodili spolu amatérští fandové, kteří si někde v garáži vymazlili svůj vlastní jednostopý speciál. Mezi zmíněnými kavárnami dosahovali rychlosti více než 100 mil za hodinu (160 km/h). A tak se vžil název Café racing a závodícím strojům se pak říkalo Café racery.

Cruiser

Jedná se o mohutný motocykl ve stylu amerických strojů ze 40.–50. let 20. století. Bývá vybaven příčně uloženým a vzduchem chlazeným vidlicovým dvouválcem, většinou s kubaturou okolo 1 000 ccm a výše, s nízkými otáčkami. Stroje mají stejné rozměry kol vzadu a vepředu, hodně chromu, a nabízející pohodovou jízdu ve dvou na delší trasy.

Chopper

Motorka vychází z cruiseru a je hodně designově vyšperkována, jelikož zde se cení vzhled více než výkon. Asi váš proto překvapí, že byly původní choppery součástmi velmi osekané a jednoduše laděné stroje. Klasický chopper má dvouválcový vidlicový motor o objemu cca 1 000 ccm. Tato motorka však dnes není pro každého – má vysokou cenu (i díky mnoha doplňkům) i hmotnost.

Co si vyberete vy?

Zdroj foto: Dypree.cz

Článek Moto terminologie, aneb po stopách endura a spol. byl publikován 23. září 2021 v 22.15 v rubrice Doplňky. Autorem článku je Pavla Jelínková. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...