Nacházíte se: Úvodní stránka > Auta, Informace a Novinky > Renault Morphoz: budocnost vozidel
Sponzorované odkazy:
Futuristický automobil zhmotňuje vizi osobní a sdílené elektrické mobility výhledově od roku 2025. Jeho jméno je Morphoz. Využívá budoucí modulární elektrické platformy CMF-EV modelu Alliance.
Renault Morphoz je modulární crossover, který je 100% elektrický s indukčním nabíjením i za jízdy. Je spojen a vybaven funkcemi samostatného řízení třetí úrovně. Jedná o osobní vozidlo vybavené specifickými funkcemi sdílení.
V krátké verzi City má Renault Morphoz délku 4,40 metrů. Jeho maximální rozvor kol pro tuto délku je 2,73 metrů a umožňuje mu užívat bez problémů baterii o 40 kWh, kterou naloží a která “zůstává lehká“ a bez zbytečných dodatečných výdajů. Prostor v interiéru je srovnatelný s modelem vyššího segmentu.
V této konfiguraci se u modelu Morphoz zobrazuje speciální světelný nápis s dobrovolně vyjádřeným pohledem zvýrazněným v segmentech doplňujících LED. Styl tohoto modelu je rovněž výraznější, s krátkou kapotou, vymodelovanými stínidly a bez převisů, které vrací zpět kola ve čtyřech rozích za účelem symbolizování hbitosti městského vozidla s elektrickou motorizací.
V dlouhé verzi Travel má Renault Morphoz délku 4,80 metrů. Jeho rozvor postupuje ve stejných proporcích po 2,93 metrech tak, aby při přeměně byla zároveň využita kapacita naložení baterií a vnitřní prostor. To umožňuje tomuto typu naložit doplňkové baterie o 50 kWh (celková kapacita je 90 kWh) a nabídnout více prostoru pro cestující v místě pro nohy a pro další zavazadla.
Je tedy vhodný pro použití na dlouhé vzdálenosti, zejména proto, že přeměna mu umožnila zlepšit aerodynamiku díky propracovanějšímu vřetenovitému tvaru profilu a čelní části. Verze Travel má specifickou čelní část.
Jakmile se řidič přiblíží, koncept Renault Morphoz spustí světelnou animaci, aby ukázal, že díky svým senzorům detekoval a rozpoznal osobu, která se posadí za volant. Stačí pouhé mávnutí rukou a dveře auta se svému majiteli otevřou. Jejich protilehlé otevírání spojené s absencí středového sloupku usnadní, že se cestující pohodlně usadí ve vozidle a budou si moci užít pohledu na příjemný interiér osvětlený žlutou barvou odrážející se od tkaniny na sedadlech a ústřední nosník. Tak jako karosérie se vnitřní prostor přizpůsobuje potřebám řidiče a cestujících a transformuje se.
Řidič má k dispozici futuristický volant, v jehož centru se nachází displej s 10,2 palci zobrazující hlavní informace o řízení a bezpečnosti. Za tímto volantem se nachází připojená přístrojová deska, která vypadá, jako by byla bez tradičního palubního obrazu a multimediální obrazovky.
Řidič se může na svou žádost sám plně zbavit displejů, často v počtu v aktuálních vozidlech a přístrojová deska se otevře, aby se palubní obraz Livingscreen mohl ukázat cestou přední kinematiky. Tento rozsáhlý a jediný display tedy na žádost kombinuje zobrazování informací o řízení a zobrazení z multimediálního systému. Tato změna konfigurace je k dispozici jak pro manuální řízení vozidla, tak pro autonomní řízení.
Interiér vozidla disponuje způsobem stálého „sdílení“ spolucestujících, vyjma řidiče, který zůstává neustále v pozici, kdy má oči a tvář směřující na silnici. Cestující se tedy mohou nacházet v pozici tváří v tvář v okamžicích změn nebo sdílení nějaké činnosti.
Z tohoto důvodu přední sedadlo spolujezdce má zcela symetrický tvar a lze jej překlopit zepředu dozadu tak, aby se nacházelo v opačném směru, nasměrováno k zadní části. Cestující tedy mohou využít ústředního příčného nosníku a velkého displeje o XX palcích a cítit se pohodlně jako v obývacím pokoji.
Koncept Renault Morphoz je vybaven autonomním řízením 3. úrovně z 5 úrovní stanovených technickým seznamem americké skupiny automobilových inženýrů SAE International. Tato úroveň se také nazývá „Hands off“ a umožňuje řidičům pustit volant a nechat automatické řízení v určitém počtu daných situací a rovněž pouze na povolených cestách. Této možnosti lze využít například na dálnici nebo v dopravních zácpách na rychlých silnicích.
Vozidlo je schopné si samostatně vést a kontrolovat vzdálenost od vozidla, které jede před ním, držet se svého jízdního pruhu i v zatáčkách, měnit jízdní pruhy (například při předjíždění) a pohybovat se v dopravních zácpách. Řidič však musí být schopen velmi rychle přebrat řízení (v několika sekundách) v případě potenciálního nebezpečí, nebo pokud čidla vozidla nejsou schopna „číst“ správně trasu. Proto volant vozidla zůstává neustále na svém místě, i když velký displej palubního obrazu se vrátil do přístrojové desky.
S autonomním řízením 3. úrovně řidič může volně pohybovat očima a rukama. Nemůže však používat žádný další displej (tablet nebo chytrý telefon), kromě těch, které se nacházejí před ním v rámci připojených činností: diktování mailů a sms, čtení obsahů z médií atd.
Design vozu v sobě mísí prvky karosérie hatchbacku, SUV a kupé. Dosud neznámý styl, jehož realizaci umožnila zcela nová modulární platforma CMF-EV věnovaná elektrické motorizaci dodala vozu neobvyklý ráz. Karosérie se pyšní elegantní metalízou Ivory Gold, takže detaily elektrické žluté kontrastují s lakovanou černou barvou kabiny.
Model Renault Morphoz používá indukční způsob nabíjení, které se provádí na k tomu určeném místě (doma nebo na veřejném parkovišti) nebo za jízdy na cestách vybavených těmito technologiemi.
Zdroj foto: Renault
Sponzorované odkazy:
Ušetřete až 75 % z ceny povinného ručení. Kalkulačka povinného ručení vám najde ty nejlepší ceny na trhu.
Motoristi.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.